Teatr

Ewangelia tolerancji

Recenzja spektaklu: "Natan Mędrzec", reż. Natalia Korczakowska

Jerzy Radziwiłowicz (Natan) i Dominika Kluźniak (Recha) Jerzy Radziwiłowicz (Natan) i Dominika Kluźniak (Recha) Jacek Domiński / Reporter
„Natan mędrzec” jest nazwany „ewangelią tolerancji”, bo przedstawia trzy religie monoteistyczne jako równoważne, piętnuje pretensje każdej z nich do bycia jedyną prawdziwą.

Jerozolima, XII w. Głównymi bohaterami przesyconego estetyką Wschodu spektaklu są Żyd Natan, muzułmański władca Saladyn i katolicki Patriarcha oraz romansowa para młodych: wychowana przez Natana Recha i templariusz. „Natan mędrzec” jest nazwany „ewangelią tolerancji”, bo przedstawia trzy religie monoteistyczne jako równoważne, piętnuje pretensje każdej z nich do bycia jedyną prawdziwą (choć najmocniej dostaje się fanatykom katolickim) i przyznaje prymat człowieczeństwu nad religią.

Polityka 47.2012 (2884) z dnia 21.11.2012; Afisz. Premiery; s. 74
Oryginalny tytuł tekstu: "Ewangelia tolerancji"

Czytaj także

Pomocnik Historyczny

Patrząc na Chiny

Im bliżej końca XX w., tym Chiny częściej przypominały się Zachodowi, Zachód ma jednak nieodmiennie kłopoty ze zrozumieniem Chińczyków. Jakie są te Chiny w oczach Zachodu?

Krzysztof Kardaszewicz
13.04.2021