Teatr

Zaduch męskiej szatni

Recenzja spektaklu: „Edward II”, reż. Anna Augustynowicz

„Edward II”, reż. Anna Augustynowicz „Edward II”, reż. Anna Augustynowicz Jakub Ociepa / Agencja Gazeta
Zgrana do cna prawda o polityce jako męskiej, napędzanej testosteronem walce o władzę.

Na zakończenie sezonu poświęconego Konradowi Swinarskiemu Anna ­Augustynowicz wystawiła „Edwarda II”, sztukę rówieśnika Szekspira, której realizację słynny polski reżyser miał ponoć w planach. „Podstawową sprzecznością, którą obserwujemy w »Edwardzie II«, jest konflikt pomiędzy prawem społecznym, porządkiem a potrzebą wolności, która jest w każdym człowieku. W tym wypadku dotyczy osoby, która dysponuje władzą” – wyjaśniała przed premierą reżyserka. Prawo społeczne i porządek odziane są w czerń – w czarnych strojach występują reprezentujący porządek angielscy arystokraci, zaś symbolem potrzeby wolności zbuntowanego króla jest czerwony sweter. Potrzeba wolności manifestuje się u niego miłością do młodzieńca, którego wbrew żonie i królewskiej radzie sprowadza do kraju, a następnie wyzywająco obsypuje majątkiem, stanowiskami i wpływami. Wywołuje to bunt arystokratów, a jednym z jego prowodyrów jest biskup, za którym stoi moralna i polityczna siła Watykanu. W konsekwencji w kraju wybucha wojna domowa, w której obie strony nie przebierają w środkach i szybko się okazuje, że chodzi tylko o to, który z samców postawi na ­swoim.

Zgrana do cna prawda o polityce jako męskiej, napędzanej testosteronem walce o władzę dla niej samej wciąż może porywać, co niedawno udowodnił amerykański serial „House of Cards”, warunkiem jest jednak znalezienie dla starej treści nowej, stosunkowo jeszcze świeżej formy. Tymczasem w Starym twórcy poszli po linii najmniejszego oporu, inscenizując archaiczny tekst Marlowe’a w manierze angielskiego teatru z czasów autora: pusta scena, aktorzy – sami mężczyźni – recytujący (niestety, bez pomysłu i polotu, Jana Peszka w roli tytułowej nie wyłączając) swoje kwestie.

 

Christopher Marlowe, Edward II, reż. Anna Augustynowicz, Stary Teatr w Krakowie

Polityka 26.2014 (2964) z dnia 24.06.2014; Afisz. Premiery; s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "Zaduch męskiej szatni"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Historia

Wojna secesyjna: arystokrata Lee kontra łachmyta Grant

150 lat temu skończyła się wojna secesyjna. Armiami stron dowodzili generałowie Robert Edward Lee i Ulisses Grant. Reprezentowali dwie bardzo odmienne wersje sukcesu z amerykańskiego snu.

Grzegorz Mathea
14.04.2015
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną