Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Zaduch męskiej szatni

Recenzja spektaklu: „Edward II”, reż. Anna Augustynowicz

„Edward II”, reż. Anna Augustynowicz „Edward II”, reż. Anna Augustynowicz Jakub Ociepa / Agencja Gazeta
Zgrana do cna prawda o polityce jako męskiej, napędzanej testosteronem walce o władzę.

Na zakończenie sezonu poświęconego Konradowi Swinarskiemu Anna ­Augustynowicz wystawiła „Edwarda II”, sztukę rówieśnika Szekspira, której realizację słynny polski reżyser miał ponoć w planach. „Podstawową sprzecznością, którą obserwujemy w »Edwardzie II«, jest konflikt pomiędzy prawem społecznym, porządkiem a potrzebą wolności, która jest w każdym człowieku. W tym wypadku dotyczy osoby, która dysponuje władzą” – wyjaśniała przed premierą reżyserka. Prawo społeczne i porządek odziane są w czerń – w czarnych strojach występują reprezentujący porządek angielscy arystokraci, zaś symbolem potrzeby wolności zbuntowanego króla jest czerwony sweter. Potrzeba wolności manifestuje się u niego miłością do młodzieńca, którego wbrew żonie i królewskiej radzie sprowadza do kraju, a następnie wyzywająco obsypuje majątkiem, stanowiskami i wpływami. Wywołuje to bunt arystokratów, a jednym z jego prowodyrów jest biskup, za którym stoi moralna i polityczna siła Watykanu. W konsekwencji w kraju wybucha wojna domowa, w której obie strony nie przebierają w środkach i szybko się okazuje, że chodzi tylko o to, który z samców postawi na ­swoim.

Zgrana do cna prawda o polityce jako męskiej, napędzanej testosteronem walce o władzę dla niej samej wciąż może porywać, co niedawno udowodnił amerykański serial „House of Cards”, warunkiem jest jednak znalezienie dla starej treści nowej, stosunkowo jeszcze świeżej formy. Tymczasem w Starym twórcy poszli po linii najmniejszego oporu, inscenizując archaiczny tekst Marlowe’a w manierze angielskiego teatru z czasów autora: pusta scena, aktorzy – sami mężczyźni – recytujący (niestety, bez pomysłu i polotu, Jana Peszka w roli tytułowej nie wyłączając) swoje kwestie.

 

Christopher Marlowe, Edward II, reż. Anna Augustynowicz, Stary Teatr w Krakowie

Polityka 26.2014 (2964) z dnia 24.06.2014; Afisz. Premiery; s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "Zaduch męskiej szatni"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną