Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Roger podbił Londyn

Recenzja spektaklu: „Król Roger”, reż. Kasper Holten

Mariusz Kwiecień(stoi) od lat podróżuje po świecie z „Królem Rogerem”. Mariusz Kwiecień(stoi) od lat podróżuje po świecie z „Królem Rogerem”. Royal Opera House London / materiały prasowe
Jedna z ciekawszych premier ostatnich czasów, którą wysoko oceniła również prasa brytyjska.

Ta inscenizacja była szczególnie prestiżowa, ponieważ po raz pierwszy współpracowali przy niej obaj dyrektorzy Royal Opera House: artystyczny Kasper Holten (reżyser) i muzyczny Antonio Pappano (dyrygent). Efektem jest jedna z ciekawszych premier ostatnich czasów, którą wysoko oceniła również prasa brytyjska. Duński reżyser postawił na psychologię, traktując rozterki bohatera jak osobiste wyznanie kompozytora. Spektakl oparty jest na prostym i efektownym pomyśle: w tle koloseum, z którego śpiewa chór, a potem też pojedyncze postaci; pośrodku stoi olbrzymia głowa, która w I akcie, rozgrywającym się w świątyni, jest symbolicznym centrum kultu. W II akcie natomiast obraca się i odsłania wnętrze, zapełnione schodami na dwa piętra (podświadomości?). Na parterze czają się półnagie postaci, które później w ekstatycznym tańcu opanują całą przestrzeń wewnętrzną głowy. Na początku III aktu głowa znów się pojawia, ale okazuje się trójwymiarową projekcją, po czym znika, pozostawiając zgliszcza. Przewodnią myślą spektaklu jest zresztą nie tylko to, co się dzieje w głowie samego Rogera, lecz ukazanie mechanizmu, który sprawia, że społeczeństwa idą za fałszywymi prorokami. To mechanizm, który może dotyczyć sekt i ich przywódców, ale też narodów uwodzonych przez totalitarne idee; czytelną aluzją jest scena wyrzucania książek z domu Rogera, a później rzucania ich na stos.

Koncepcja reżyserska staje się jeszcze bardziej wyrazista dzięki znakomitej stronie muzycznej spektaklu. Główną gwiazdą jest oczywiście Mariusz Kwiecień w roli tytułowej, satysfakcjonuje Pasterz (Albańczyk Saimir Pirgu) i Roksana (Georgia Jarman). Ci, którzy nie mogą przyjechać na żaden z sześciu spektakli, będą mogli zobaczyć transmisję na żywo z ostatniego, 16 maja, na portalu culture.pl, a potem na stronie Royal Opera House i na YouTube.

Karol Szymanowski, Król Roger, reż. Kasper Holten, Royal Opera House, Londyn

Polityka 20.2015 (3009) z dnia 12.05.2015; Afisz. Premiery; s. 76
Oryginalny tytuł tekstu: "Roger podbił Londyn"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Kaczyński się pozbierał, złapał cugle, zagrożenie nie minęło. Czy PiS jeszcze wróci do władzy?

Mamy już niezagrożoną demokrację, ze zwyczajowymi sporami i krytyką władzy, czy nadal obowiązuje stan nadzwyczajny? Trwa właśnie, zwłaszcza w mediach społecznościowych, debata na ten temat, a wynik wyborów samorządowych stał się ważnym argumentem.

Mariusz Janicki
09.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną