Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Teatr

Znany balet w nowej formie

Recenzja spektaklu: „Romeo i Julia”, chor. Jacek Tyski

Tytułowych Romeo i Julię tańczą Robert Kędziński i Rina Nishiuchi. Tytułowych Romeo i Julię tańczą Robert Kędziński i Rina Nishiuchi. Krzysztof Kaniewski / Reporter
Choreografia warsztatowo jest poprawna i Jacek Tyski świetnie odnajduje się w szekspirowskim repertuarze.

W takich spektaklach nie chodzi już dzisiaj o treść, którą wszyscy znają, ale o umiejętność wywołania w widzach tańcem emocji zawartych w muzyce. I to się w dużym stopniu we Wrocławiu udało. Balet ogląda się dobrze, akcja toczy się bez zbędnych dłużyzn, a młody, sprawny technicznie zespół przekazuje nastrój tragedii. Na wyróżnienie zasługują Natsuki Katayama jako Pani Kapulet (w scenie wyrażającej ból i złość po śmierci Tybalta była genialna) i Anna Szopa-Kimso w roli Niani, wykreowana wbrew utartej tradycji na atrakcyjną guwernantkę, a nie podstarzałą mamkę. Scenografia (Olga Skumiał) i kostiumy (Marta Fiedler) są uwspółcześnione, ale wzbogacone o elementy wywołujące skojarzenia z epoką. Drażnią tylko łabędzie pióra we włosach Julii (Rina Nishiuchi) – niepotrzebny detal, który psuje wymowę jednej z najbardziej kulminacyjnych scen. Choreografia warsztatowo jest poprawna i Jacek Tyski świetnie odnajduje się w szekspirowskim repertuarze. Pozostawia jednak niedosyt. Technika tańca neoklasycznego rozwija się bez szkody dla wyrazu aktorskiego, co chociażby udowodniła niedawna premiera tego samego tytułu w Teatrze Bolszoj, transmitowana w ramach Bolshoi Ballet Live. Na naszych scenach jednak czas jakby zatrzymał się w miejscu.

Romeo i Julia, chor. Jacek Tyski, muz. Sergiusz Prokofiew, dyr. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Opera Wrocławska

Polityka 11.2018 (3152) z dnia 13.03.2018; Afisz. Premiery; s. 71
Oryginalny tytuł tekstu: "Znany balet w nowej formie"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Przelewy już zatrzymane, prokuratorzy są na tropie. Jak odzyskać pieniądze wyprowadzone przez prawicę?

Maszyna ruszyła. Każdy dzień przynosi nowe doniesienia o skali nieprawidłowości w Funduszu Sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry, ale właśnie ruszyły realne rozliczenia, w finale pozwalające odebrać nienależnie pobrane publiczne pieniądze. Minister sprawiedliwości Adam Bodnar powołał zespół prokuratorów do zbadania wydatków Funduszu Sprawiedliwości.

Violetta Krasnowska
06.02.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną