Teatr

Człowiek z armatą

Recenzja spektaklu: „Bem! Musical o patriotach i renegatach”, reż. Michał Walczak

Magdalena Placek-Boryń w roli Polski. Magdalena Placek-Boryń w roli Polski. Jacek Domiński / Reporter
Pierwszy z prawdziwego zdarzenia musical twórców Pożaru w Burdelu, zrealizowany w ramach cyklu „Sto wskrzeszeń na 100-lecie Polski”, poprzez postać generała Józefa Bema pyta o polskich bohaterów, polską przeszłość, teraźniejszość, a nawet przyszłość (w finałowej scenie – zabawnej, zaskakującej i przekłuwającej narodowy balon).

Zaczyna się przyciężkawo, akademijnie, Polska – hoża, przaśna dziewoja niczym z teledysków Donatana – obchodzi setne urodziny. Sekretem jej młodego wyglądu, twierdzi, są przerwy w byciu, np. w 1968 r. jej nie było… Jednak z każdą kolejną sceną jest ciekawiej i dowcipniej, Polska (Magdalena Placek-Boryń) ma wspaniały głos, wtóruje jej reszta dobrze dobranej obsady. Świetnie radzi sobie także Mariusz Drężek w roli zakochanego w armatach Bema, wyciągniętego z islamskiego raju z objęć 72 hurys i jednego hurysa, by dla Polski na nowo przeżywać szalony miks przeszłości (bitwy, powstanie listopadowe, Wielka Emigracja, Wiosna Ludów, przejście na islam) i teraźniejszości – ekshumacji, podziałów na bohaterów i renegatów, zamknięcia na obcych i świat.

Maciej Łubieński, Bem! Musical o patriotach i renegatach, reż. Michał Walczak, Pożar w Burdelu, Teatr Syrena w Warszawie i Teatr im. Żeromskiego w Kielcach

Polityka 22.2018 (3162) z dnia 28.05.2018; Afisz. Premiery; s. 83
Oryginalny tytuł tekstu: "Człowiek z armatą"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Jerzy Stuhr (1947–2024). Półśrodki go nie interesowały

Wielcy artyści pozostawiają po sobie legendę. Jerzy Stuhr zostawił ich kilka: inteligenta, moralisty, nauczyciela i mistrza rozrywki.

Janusz Wróblewski
16.07.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną