„Polityka” prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Powroty

◊ ◊ ◊ ◊ ◊

Przedstawieniem „Osobisty Jezus” Przemysław Wojcieszek wraca do Teatru Modrzejewskiej w Legnicy, gdzie zrobił swój debiutancki głośny spektakl „Made in Poland”.

To powrót na rodzinny Dolny Śląsk oraz do bohaterów, których historię opowiedział w filmie „W dół kolorowym wzgórzem”. Motyw powrotu i poszukiwania korzeni jest też tematem najnowszego przedstawienia. Wrócić na ojcowiznę, po trzyletniej odsiadce, próbuje Rysiek – świetnie grany przez Przemysława Bluszcza.

Budując tę postać Wojcieszek użył figury biblijnego syna marnotrawnego – w więzieniu Rysiek przeżył nawrócenie i teraz z boską pomocą zamierza naprawić wyrządzone krzywdy, odzyskać ukochaną kobietę i wspólnie z nią rozpocząć nowe życie, gospodarząc na rodzinnej ziemi. Problem w tym, że kobieta wyszła za jego brata i oboje właśnie sprzedają ziemię Niemcowi Bernardowi. Ryśkowi pozostanie szukanie swojego miejsca na ziemi i wiara w Boga.

Wojcieszek wracający na deski legnickiego teatru to już nie filmowiec skupiony na realistycznym przeniesieniu swojego scenariusza na scenę, ale świadomy środków teatralnych twórca. Z dziesiątków rekwizytów i efektownych scen w „Osobistym Jezusie” pozostał stół, cztery krzesła i oświetlony kwadrat podłogi, na którym aktorzy zadają pytania, o jakie w teatrze coraz trudniej: o korzenie, o Boga, o nadzieję.

Reklama

Czytaj także

Historia

Wielki Głód, straszna śmierć. To miało być „miażdżące uderzenie” Moskwy w Ukraińców

Wielki głód lat 1932–33 dotknął mieszkańców Ukrainy, Kazachstanu, Kubania, Powołża. W Ukrainie terror głodem miał charakter ludobójstwa, którego celem dla Moskwy – wraz z eksterminacją elity intelektualnej – było „miażdżące uderzenie” w Ukraińców i ostateczne rozwiązanie kwestii ukraińskiej.

Edwin Bendyk
10.12.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną