Teatr

Kochajcie i badajcie

Recenzja spektaklu: „Onko”, reż. Weronika Szczawińska

„Onko”, reż. Weronika Szczawińska „Onko”, reż. Weronika Szczawińska Monika Stolarska
Spektakl jest manifestacją miłości do życia i do bycia na żywo, w kontakcie z żywym widzem siedzącym obok.

Dosyć to karkołomne. Sebastian Pawlak w formie stand-upowego występu relacjonuje historię zmagań onkologicznych Weroniki Szczawińskiej (siedzącej obok i czasem włączającej się do akcji), co chwila przełączając się na opowieść o własnych zmaganiach z teatrem. Obie części (autorem dramaturgii jest Piotr Wawer jr) łączyć ma temat uprzedmiotawiania – pacjentka i aktor czują się pozbawiani władzy nad swoim ciałem – oraz miejsce: TR Warszawa, do którego oboje po długiej drodze trafili, „doczołgali się”. A okoliczności w obu przypadkach były ambiwalentne, w przypadku Szczawińskiej – rak piersi, zaleczony, w przypadku Pawlaka – odwołana premiera „Hamleta” i walka, jak dotąd z sukcesem, o swoje miejsce w zespole. Do tego można by jeszcze dorzucić kilkukrotnie, pandemicznie przekładaną premierę „Onko”, w końcu zrealizowaną online, w podwójnej niejako reżyserii, bo streaming opracowała Jagoda Szelc.

Onko, reż. Weronika Szczawińska, TR Warszawa online

Polityka 14.2021 (3306) z dnia 30.03.2021; Afisz. Premiery; s. 85
Oryginalny tytuł tekstu: "Kochajcie i badajcie"
Reklama

Czytaj także

Historia

Wojna secesyjna: arystokrata Lee kontra łachmyta Grant

150 lat temu skończyła się wojna secesyjna. Armiami stron dowodzili generałowie Robert Edward Lee i Ulisses Grant. Reprezentowali dwie bardzo odmienne wersje sukcesu z amerykańskiego snu.

Grzegorz Mathea
14.04.2015