Twórca pierwszej teatralnej adaptacji najnowszej powieści noblistki, dyrektor Teatru Śląskiego Robert Talarczyk, podążył za podtytułem książki: „Horror przyrodoleczniczy”. Osadzony w początkach XX w. w dolnośląskim uzdrowisku Görbersdorf (dziś Sokołowsko), spektakl przywołuje estetykę epoki ekspresjonizmu. Tokarczuk w „Empuzjonie” dialoguje z „Czarodziejską górą” Manna, w centrum stawia leczących się na gruźlicę, rozdyskutowanych mężczyzn i przeczucie końca znanego im świata. Tylko że w tej wersji zbliżająca się wielka wojna, symbolizowana przez nagrobki „mężczyzn w wieku poborowym”, jest metaforą zmian obyczajowych – stopniowego końca patriarchatu. Oparty na wymuszonych podziałach i hierarchiach świat drży w posadach, a mężczyźni narastający strach zapijają nalewką na grzybach Schwärmerei.
Olga Tokarczuk, Empuzjon, reż. Robert Talarczyk, Teatr Śląski w Katowicach, Studio Teatrgaleria w Warszawie, Instytut im. Grotowskiego we Wrocławiu