Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Wystawy

Powtórka z awangardy

Recenzja wystawy: "KwieKulik. Forma jest faktem społecznym"

materiały prasowe
Z pewnością nie jest to wystawa łatwa i przyjemna. Ale ważna.

A dla wszystkich, których interesują powojenne losy polskiej sztuki progresywnej – wręcz obowiązkowa. To pierwsza tak obszerna (mniejsze już bywały) próba zaprezentowania dorobku artystycznego duetu: Zofia Kulik – Przemysław Kwiek. Na przełomie lat 60. i 70. XX w. obydwoje studiowali u słynnego twórcy Formy Otwartej Oskara Hansena. Od mistrza przejęli awangardowe idee, ale przydali im bezkompromisowej, społeczno-politycznej treści. W czasach nadgorliwej cenzury odważnie atakowali otaczający cynizm, hipokryzję, obojętność. Kreowali nowe, oryginalne kategorie artystyczne: „gier wizualnych”, „działań dokamerowych” czy „sztuki pasożytniczej”. Wspólnie działali od 1971 do 1987 r., pozostawiając po sobie nie tylko wyraźny ślad w polskiej sztuce (to na tym gruncie wzrastała później tzw. sztuka krytyczna), ale też ogromne archiwum dokonań (zdjęcia, filmy, zapisy audio, notatki itd). Te materiały porządkowało i opracowywało przez półtora roku dwóch uznanych kuratorów (Georg Schollhammer i Łukasz Ronduda), by teraz pokazać efekty swojej pracy.

KwieKulik. Forma jest faktem społecznym, Galeria Awangarda, BWA Wrocław, wystawa czynna do 7.01.2010 r.

 

Reklama

Czytaj także

null
Historia

Dlaczego tak późno? Marian Turski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Powstanie w warszawskim getcie wybuchło dopiero wtedy, kiedy większość blisko półmilionowego żydowskiego miasta już nie żyła, została zgładzona.

Marian Turski
19.04.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną