Brzydota wywyższona
Recenzja wystawy: Centrum Sztuki Mościce, "Jan Saudek. Czeski mistrz fotografii"
Co może dziwić, artysta niemal zza miedzy i w Polsce bardzo popularny, nie miał u nas indywidualnej ekspozycji od 20 lat. A tak dużej wystawy – nigdy. Wystawiono 63 jego prace. Są wśród nich te najwcześniejsze, jeszcze pełne liryzmu, a wśród nich słynny portret ojca z noworodkiem. Oczywiście najwięcej jest dzieł, dzięki którym poznał go świat: onirycznych, zapełnionych przez nagie kobiety, raz niewyobrażalnie tęgie, kiedy indziej zwiewne jak anioły. Prac z legendarną ścianą, pełną zacieków, odrapaną z farby, i symbolicznym oknem, otwierającym się za każdym razem na inny świat. Ocierających się o turpizm i wulgarność. Niemal zawsze podszytych seksualnością, niekiedy perwersją. Na przemian odstręczających i magnetycznie przyciągających. Są też prace z ostatnich lat, w Polsce dość słabo znane, pokazujące artystę jakby znowu nieco wyciszonego, już nie szokującego tak jak przed dekadą czy dwoma. Wystawa potwierdza starą prawdę: prace Saudka można uwielbiać lub je nienawidzić. Ale nie można pozostać na nie obojętnym.
Jan Saudek. Czeski mistrz fotografii, Centrum Sztuki Mościce, Tarnów, czynna do 12 stycznia 2013 r.