Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Wystawy

Zezowaty szczęściarz

Recenzja wystawy: "Guercino. Triumf baroku"

Guercino, Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny, 1622 r. Guercino, Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny, 1622 r. Pinacoteka Civica, Cento / materiały prasowe
Obrazy bez wyjątku efektowne, pełne właściwej epoce baroku ekspresji, emocji, narracji, wyrazistych przesłań.

Bywają artyści, za życia niedoceniani, których odkrywają dopiero kolejne pokolenia, ale bywają i tacy, których sława z czasem blednie. Giovanni Francesco Barbieri zw. Guercino (czyli Zezowaty) należy do tej drugiej grupy. W XVII wieku był prawdziwą gwiazdą; zamówienia składali u niego królowie i papieże, założył własną akademię kształcącą malarzy, zewsząd zbierał hołdy. Dziś rzadko kto wymieni go jednym tchem obok takich mistrzów baroku, jak Caravaggio, Rubens, Rembrandt. Oczywiście nadal go wielce cenią fachowcy, kolekcjonerzy i wyrafinowani miłośnicy sztuki, ale w potocznej świadomości, szczególnie poza Włochami, obecny jest śladowo. Czy słusznie? Oto mamy zupełnie niezwykłą okazję, by przekonać się osobiście. 33 obrazy i ponad 50 rysunków i szkiców na ponad cztery miesiące zawisło (w aranżacji Borisa Kudlički) w stołecznym muzeum.

Obrazy bez wyjątku efektowne, pełne właściwej epoce baroku ekspresji, emocji, narracji, wyrazistych przesłań. A przy okazji świetne z warsztatowego punktu widzenia. Ale nie bagatelizowałbym też skromniejszych prac piórkiem, albowiem warto pamiętać, że ma Guercino opinię jednego z najlepszych rysowników w dziejach sztuki. To nie tylko pierwsza tak duża wystawa prac mistrza zorganizowana poza Włochami, ale też zaplanowana na tak długo – do początków lutego. A to dlatego, że większość dzieł pochodzi z pinakoteki w Cento, rodzinnym mieście twórcy. W ubiegłym roku, na skutek trzęsienia ziemi, muzeum uległo zniszczeniu, ale obrazy uratowano i propozycja przygarnięcia na jakiś czas „bezdomnych” dzieł wyszła właśnie z Warszawy. Brawo!

Guercino. Triumf baroku, Muzeum Narodowe w Warszawie, wystawa czynna do 2 lutego 2014 r.

Polityka 39.2013 (2926) z dnia 24.09.2013; Afisz. Premiery; s. 68
Oryginalny tytuł tekstu: "Zezowaty szczęściarz"
Więcej na ten temat

Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Pięć dziwactw polskiej polityki. To dlatego czeka nas zapewne dreszczowiec dekady

Nasza krajowa polityka, choć wydaje się na co dzień zwyczajna i banalna, ma jednak swoje wyraziste cechy, może i dziwactwa – w skali europejskiej i nie tylko. Te znaki szczególnie mocno się ujawniają i będą wpływać na kluczowe wydarzenia, także na wybory 9 czerwca i prezydenckie. Oto kilka z takich osobliwości.

Mariusz Janicki
16.05.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną