Piszemy o wszystkim, co ważne

Codziennie coś nowego. Bądź w centrum wydarzeń.

Subskrybuj
Wystawy

Przypomnienie o vanitas

Marek Sobczak, nasz redakcyjny kolega grafik, od lat maluje obrazy konsekwentnie wpisane w kilka cykli, m.in. „Rosjanie” i „Wieża Babel”. Ale bodaj najbardziej znana i oryginalna pozostaje seria obrazów zatytułowana „Portrety trumienne”.

Artysta świadomie nawiązuje do unikatowej, praktykowanej w dawnej Polsce formy uwieczniania konterfektów zmarłych i umieszczania ich na froncie trumny (stąd ich nietypowy wieloboczny kształt). Ów wybór to rodzaj ideowej deklaracji, pozostającej – jak pisze artysta – „w opozycji do kultury masowej, która wypiera ze świadomości problem śmierci, historyczności, ciągłości, nawiązania. W opozycji do tego, że kultura masowa najchętniej uczyniłaby nas nieśmiertelnymi”. Sobczak jednak nie maluje wizerunków zmarłych; wystarczy sam kontekst, przypomnienie o nieuchronności vanitas, które nadaje tym postaciom głębszego wyrazu.

Nawiązująca do tradycji forma, połączona z malarstwem bliskim ekspresji Nowych Dzikich, tworzy oryginalną i intrygującą syntezę, ciekawy pomost pomiędzy dawną a współczesną kulturą i sztuką. Ci, którzy to malarstwo już znają, na pewno chętnie znów się z nim spotkają, a ci, którzy nie znają – mają przed sobą nowe, ciekawe doświadczenie.
 

Marek Sobczak, malarstwo, Galeria Test w Warszawie, wystawa czynna do 6 lipca. 

    

Reklama

Czytaj także

Niezbędnik

Prawda według filozofów

Prawda jest cechą zdania. Po prostu. Jej przeciwieństwem jest fałsz. Zdanie może być prawdziwe, fałszywe albo nie wiadomo jakie. Tylko jak to stwierdzić? Dzięki czemu mamy pewność, że o jednych zdaniach daje się powiedzieć, że są prawdziwe lub fałszywe, a o innych nie?

Magdalena Środa
04.04.2017
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną