Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Wystawy

Fantazje bez gorsetu

Recenzja wystawy: „Transgresje”

Dawid Dziębowski/Muzeum Miejskie w Zabrzu
To był bez wątpienia jeden z najbardziej osobliwych twórców, jacy przewinęli się przez polską sztukę po drugiej wojnie światowej.

To był bez wątpienia jeden z najbardziej osobliwych twórców, jacy przewinęli się przez polską sztukę po drugiej wojnie światowej. Jego kariera zapowiadała się ciekawie. Lansował go Stanisław Szukalski, a sam artysta zaczął od dużego skandalu, gdy w 1937 r., mając 25 lat, zilustrował powieść „Motory” Emila Zegadłowicza. Jej nakład w całości skonfiskowano m.in. z paragrafu „szerzenie pornografii”. Mimo kilku szans, jakie dało mu życie, Stefan Żechowski żył w odosobnieniu i zmarł w zapomnieniu. Był malarzem bardzo nierównym i wyrządzono wielką szkodę jego pamięci, włączając niektóre obrazy do ekspozycji. Tym bardziej że pokazano głównie wizerunki patronów, które powstawały na zamówienie zabrzańskich szkół i były rodzajem chałtury o nieznośnie ideologicznej wymowie.

Stefan Żechowski, Transgresje, Muzeum Miejskie w Zabrzu, do 7 kwietnia

Polityka 9.2024 (3453) z dnia 20.02.2024; Afisz. Premiery; s. 73
Oryginalny tytuł tekstu: "Fantazje bez gorsetu"
Reklama