Twoja „Polityka”. Jest nam po drodze. Każdego dnia.

Pierwszy miesiąc tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Wystawy

Pokaz prekursora

Nam June Paik – Driving Media, Centrum Sztuki WRO, Wrocław, wystawa czynna do 9.01.2009.

Koreańczyk, który stosuje zwykle rzut jajkiem, obcinanie krawata, skok do pełnego basenu, rozwalanie skrzypiec – tak w latach 60., nie bez zgryźliwości, pisano o Nam June Paiku. I nic dziwnego, bowiem jego przedsięwzięcia artystyczne zawsze budziły skrajne emocje: od uwielbienia miłośników awangardy po obrzydzenie konserwatystów sztuki. Jednego nie da mu się jednak odmówić: był pionierem wideo-artu, kierunku w sztuce, który dziś święci prawdziwe triumfy.

Paik z początku interesował się muzyką, pracę dyplomową pisał na temat kompozycji Schönberga, współpracował z laboratoriami tzw. muzyki eksperymentalnej. Później związał się z jedną z najbardziej progresywnych grup artystycznych, Fluxusem, co sprawiło, że bardziej zajął się happeningami, zazwyczaj bulwersującymi mieszczańską publikę, jak np. kompletne demolowanie fortepianów. Niezależnie od wspólnych wyczynów w grupie Fluxusowców, w 1965 r. kupił swoją pierwszą kamerę, rozpoczynając trwającą kilka dziesięcioleci przygodę z ruchomym obrazem. Z czasem zaczął tworzyć coraz bardziej rozbudowane instalacje, składające się z wielu telewizyjnych monitorów.

Wrocławska wystawa to pierwsza tak duża, retrospektywna prezentacja dorobku artysty w Polsce. Składać się na nią będą oczywiście słynne instalacje wideo, ale także grafiki, dokumentacja fotograficzna i filmowa, a nawet osobiste zapiski.

Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Sprawa Iwony Wieczorek wraca na Netflixie. I nadal budzi wielkie zainteresowanie

„Sprawa Iwony Wieczorek” szybko stała się hitem Netflixa. Nie kusi widza fałszywą obietnicą, iż znajdzie odpowiedzi na kluczowe pytania. Po serial na pewno obowiązkowo powinna sięgnąć policja.

Ryszarda Socha
16.09.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną