Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Ludzie i style

Polka lobbuje za Polską w superpopularnym serwisie

BuzzFeed, serwis o globalnym zasięgu i jeden z większych internetowych fenomenów ostatniej dekady, proponuje spojrzeć na Polskę inaczej, niż sami zwykliśmy to robić – z dystansem i humorem.
„How Polish Are You”, czyli jeden z „polskich” artykułów w serwisie Buzzfeed.Anna Neyman/BuzzFeed/Flickr CC by 2.0„How Polish Are You”, czyli jeden z „polskich” artykułów w serwisie Buzzfeed.

Piszę o Polsce, bo nikt tego przedtem nie robił – mówi Anna Neyman (rozmowa niżej), dziennikarka BuzzFeed, autorka (jak dotąd) dwóch niezwykle popularnych tekstów o Polsce i Polakach.

Serwis BuzzFeed powstał w Nowym Jorku przed dziewięcioma laty i nie ma dziś w internecie poważnej konkurencji. Świetnie się odnajduje w kulturze memów, ilustrowanych puent i oszczędności wyrazu – bo też treści, które udostępnia, przyjmują najczęściej formę list, quizów i obrazków, tłumaczących rzeczywistość w specyficzny, skrótowy, czasem stereotypowy sposób. I choć o tej rzeczywistości opowiada się tutaj z przymrużeniem oka, trudno je odrzucać czy ignorować.

Po pierwsze dlatego, że serwis każdego miesiąca odwiedza 150 mln osób. Zyski rzędu 100 mln dol. czynią z BuzzFeed poważne przedsiębiorstwo medialne. W zeszłym roku serwis postanowili wspomóc (sumą, bagatela, 50 mln dol.) inwestorzy z Andreessen Horowitz, jednej z większych firm wspierających rozwój technologii. Znanej zresztą z tego, że nie wikła się w interesy z graczami, którym nie wróży przyszłości. BuzzFeedowi najwyraźniej wróży.

Serwis postrzegany z początku jako przejaw chwilowej mody, dziś wyznacza trendy, a może – nie wykluczają przyglądający się zjawisku specjaliści od high tech – wskazuje też kierunek rozwoju współczesnych mediów.

BuzzFeed wypada śledzić również z innego powodu – i tu wątek polski. Serwis bardzo się Polakom w ostatnim czasie przysłużył, bo zaczął z dystansem o nich opowiadać. Test „How Polish Are You?

Reklama