Celebryci w roli coachów

Ceny samooceny
„Strzelaj do księżyca. Nawet jeśli nie trafisz, wylądujesz wśród gwiazd”. To nie z Paulo Coelho. To jeden z wykładów motywacyjnych, za które – po specjalistach od coachingu i mentoringu – wzięli się celebryci z telewizji.
Marcin Prokop, założyciel agencji Powerspeech.pl
Adam Jankowski/Reporter

Marcin Prokop, założyciel agencji Powerspeech.pl

Pogodynka Omenaa Mensah
Mariusz Grzelak/Reporter

Pogodynka Omenaa Mensah

Kierowca rajdowy Krzysztof Hołowczyc
Tomasz Urbanek/DDTVN/EAST NEWS

Kierowca rajdowy Krzysztof Hołowczyc

audio

AudioPolityka Ryszard Wolff - Ceny samooceny

Co to takiego wykład motywacyjny? „To zastrzyk pozytywnej energii i cennych wskazówek, które można wykorzystać w codziennym życiu zawodowym”. Kto motywuje? W tym przypadku znane osoby z telewizji. O czym mówią? O ważnych rzeczach. „Jak w pełni wykorzystać swoje możliwości” (Agata Młynarska, prezenterka). „Jak pokonywać problemy” (Krzysztof Hołowczyc, kierowca rajdowy). „Jak być nowoczesnym tatą i pogodzić dzieci z pracą” (Piotr Rubik, kompozytor). „Co dokładnie włączyć w swojej głowie, aby tytan stał się myszką” (Karolina Korwin-Piotrowska, prezenterka). A nawet: jak to jest „wychowywać się w kraju blondynek i walczyć z dyskryminacją od najmłodszych lat” (Omenaa Mensah, pogodynka).

Umebluj sobie duszę

Od kilku tygodni na rynku działa nowa agencja mówców motywacyjnych Powerspeech.pl, założona przez Marcina Prokopa, znanego z takich programów jak „Mam talent!” czy „Dzień dobry TVN”. Osobowości, jakie zgromadził w swojej stajni, robią wrażenie. Prócz wspomnianych już Rubika i Hołowczyca są to m.in. dziennikarka Dorota Wellman (motto jej wykładów to „Siła kobiecej osobowości”), były dowódca GROM gen. Roman Polko („Jak zwyciężać skutecznie?”), publicysta Szymon Hołownia („Jak robić dobrze?”), ale też np. psycholog prof. Rafał Ohme („Emocje, intuicja, piękny umysł”). W roli motywatora realizuje się także sam Prokop – podejmuje takie tematy, jak „uniwersalna recepta na sukces” czy „budowa tzw. marki osobistej”.

Obserwując rosnącą modę na samodoskonalenie, na różne formy meblowania sobie duszy po tym, jak większość z nas umeblowała już sobie domy i mieszkania, wpadłem na pomysł, żeby skupić wokół siebie ludzi, którzy podobnie jak ja chcą i potrafią opowiadać o swoim świecie z korzyścią dla innych – mówi Prokop o Powerspeech.pl. – To są zweryfikowani specjaliści w swoich dziedzinach, mówiący z pasją o tym, na czym się znają. Bez akademickiego teoretyzowania oraz pustych, tanich frazesów motywacyjnych, rodem z internetowych memów.

Wykorzystywanie własnego doświadczenia do zarabiania pieniędzy? Przejście z bankietowo-promocyjnej konferansjerki w „eksperckość”? Z biznesowego punktu widzenia pomysł jest znakomity. Przykładowo, mówcę Powerspeech.pl można wynająć za 10–15 tys. zł, by uświetnił szkolenie albo nawet imprezę integracyjną w firmie. Zamiast rozmaitych coachów, anonimowych dla większości pracowników – znany pan z telewizji, bo dla wielu słuchaczy wystarczającą receptą na sukces będzie życiorys celebryty opowiedziany w sprawny oratorsko sposób. Dla porównania – konkurencyjna agencja Face (wcześniej to w jej portfolio byli m.in. Prokop i Wellman) oferuje wykłady postaci mocniej kojarzących się z rubryką towarzyską, jak przywołani na początku Młynarska, Mensah czy Korwin-Piotrowska, ale też np. była pływaczka Otylia Jędrzejczak (jedno z jej zagadnień: „Budowanie pewności siebie – ja jako zwycięzca swojego życia”). Jest nawet Tomasz Jacyków, stylista i krytyk mody, ale pytany przez nas, zaprzecza, by miał cokolwiek wspólnego z jakąkolwiek motywacją.

Ja, drogi panie, jestem garderobianym i nie gadam o rzeczach, o których nie mam pojęcia. Jak mnie zapraszają do korporacji, to po to, by wysłuchać o dress codzie, o spinkach do mankietów, pończochach i zegarkach. Nie wpuszczam nikogo w maliny z żadnym coachingiem i sam też się wpuszczać nie daję – wyjaśnia Jacyków.

Prawdziwą armię prelegentów ma do dyspozycji May Training Agency: aktorów, polityków, celebrytów telewizyjnych czy sportowców. Wśród nich – jak czytam w ofercie – jest nawet była pierwsza dama Jolanta Kwaśniewska, która uczy „kreowania wizerunku w biznesie z uwzględnieniem CSR” (społeczna odpowiedzialność biznesu). Ale wśród motywatorów znajdziemy także Jarosława Kreta, prezentera pogody, prowadzącego „wykłady poświęcone zagadnieniom wiarygodności przekazu, wzorowej komunikacji, budowaniu dobrych relacji oraz kreowaniu spójnego wizerunku osobistego”.

Posłuchaj Wilka z Wall Street

W pewnym obszarze widzę pozytywną wartość takich wykładów. Wygłaszają je osoby publiczne, które coś osiągnęły, pokazują, że potrafią radzić sobie w pracy z ludźmi – uważa dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog społeczny z Uniwersytetu SWPS. – Zastrzyk pozytywnej energii, który są w stanie zapewnić mówcy, jest cenny. Nie obawiałabym się też, że nie ma to statusu naukowego. Intuicyjne techniki też bywają skuteczne.

Przykłady? Ponoć prawdziwe. Cytujemy Marcina Prokopa: „Sala pełna neurochirurgów, mierzących się każdego dnia ze stresem i ryzykiem, naprzeciwko której staje Krzysztof Hołowczyc, który doświadcza tych samych wyzwań, tylko w zupełnie innej branży. Opowiada, w jakich sytuacjach je przeżywa, jak je oswaja i rozbraja, co działa na niego wzmacniająco, a co deprymująco”.

Czytaj także

Trendy, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną