Kulinarne emotikony: wirtualny towar pierwszej potrzeby

Ikony smaku
Kulinarne emotikony są dziś wirtualnym towarem pierwszej potrzeby. Pokazują nastroje społeczne, odrębności kulturowe i potrzeby globalnej wioski.
Co roku powstaje kolejna, nowocześniejsza i bardziej zunifikowana wersja systemu znaków Unicode.
Krisdog/123 RF

Co roku powstaje kolejna, nowocześniejsza i bardziej zunifikowana wersja systemu znaków Unicode.

W 2017 r. emotikony kulinarne stanowią niewiele ponad 4 proc. wszystkich emoji, ale obrazków wciąż przybywa, bo użytkownicy zgłaszają kolejne idee.
materiały prasowe

W 2017 r. emotikony kulinarne stanowią niewiele ponad 4 proc. wszystkich emoji, ale obrazków wciąż przybywa, bo użytkownicy zgłaszają kolejne idee.

Najpopularniejszą na świecie ikonką emoji w kategorii „jedzenie” jest tort, który w statystykach wyprzedził kawałek pizzy, kufel piwa i filiżankę kawy.
Jamie Hazeel/Moc Media

Najpopularniejszą na świecie ikonką emoji w kategorii „jedzenie” jest tort, który w statystykach wyprzedził kawałek pizzy, kufel piwa i filiżankę kawy.

audio

AudioPolityka Marta Wróbel - Ikony smaku

Marshall McLuhan przewidział wiele, ale nie spodziewał się chyba, że przyjdzie nam żyć w czasach, w których brak emotikonu z pierogiem media uznają za „istotny problem społeczny”, a specjaliści od języka Unicode – systemu znaków odpowiadającego m.in. za jednolite kodowanie internetowych ideogramów – brak ikonki hummusu na Twitterze czy Messengerze nazwą „zagadnieniem kulturowym”.

W pojawiających się w sieci petycjach weganie piszą, że brak hummusu nie pozwala im wyrażać siebie, a muzułmanie narzekają na dyskryminację. No bo jak to: jest burrito, spaghetti, a nawet curry z ryżem, a nie ma hummusu? Walka o zatwierdzenie przez specjalne Konsorcjum Unicode toczy się o tzw. emoji (termin oznaczający emotikon obrazkowy, inny od znakowego) kanapki i czosnku. Katalończycy z kolei lobbują do szefów smartfonowego komunikatora WhatsApp w sprawie ikonki porrón – szklanego naczynia z długim dzióbkiem, używanego tradycyjnie do picia wina. Petycję z hasztagiem #porrónemoji podpisało już ponad 2,5 tys. osób. Kulinarne emotikony wydają się dziś wirtualnym towarem pierwszej potrzeby: odzwierciedlają nastroje społeczne, pokazują i odrębności kulturowe, i unifikację potrzeb globalizacji.

I znów kłania się McLuhan – główny prorok kultury obrazkowej i globalnej wioski. Co by powiedział na to, że brytyjski minister zdrowia poprosił internetowych gigantów o cenzurowanie wysyłanych przez nieletnich wiadomości zawierających bakłażana, bo kojarzy się z propozycją seksualną i męskim przyrodzeniem? Może zażartowałby, że młodzież wkracza właśnie w wiek prawdziwej komunikacji. Postępów masowego komunikowania zatrzymać się nie da, a emotikon we wrześniu tego roku obchodzić będzie 35. urodziny. Wśród około 2 tys. emoji zatwierdzonych przez Konsorcjum Unicode kulinarne ikonki stanowią dziś ilościowo skromne, ale bardzo istotne miejsce. Niedawno powstała pierwsza restauracja, w której miejsce tradycyjnego menu zajęło takie z emotikonami w roli głównej (The Little Yellow Door w Notting Hill). I pożądane, bo przecież ikonki muszą być na tyle zróżnicowane, aby można było nimi oznaczyć wszystkie dania w karcie. A to nie takie proste zadanie do wykonania.

Obrazkowe i obraźliwe

Temperaturę oczekiwania na ogłoszenie kandydatów na emotikony obrazkowe w wirtualnym świecie można porównać do poziomu ekscytacji po nominacjach do Oscarów i nagród Grammy. Wspomniane już zacne gremium, skupione w Konsorcjum Unicode, ogłasza co roku plany dotyczące wprowadzenia nowych ikon emoji. Wśród kulinarnych wybrańców na ten rok znalazły się miska z łyżką, kubek ze słomką, pałeczki, pieróg, precel, brokuł, kokos, ciastko z niespodzianką, ciasto (ikonka przypomina okrągłą amerykańską szarlotkę z kruchym wierzchem), stek, kanapka, jedzenie w puszce i chińszczyzna na wynos.

Które z nominowanych znaków zostaną wybrane do użytkowania, dowiemy się wczesnym latem. Wybierają przedstawiciele m.in. Apple, Google’a, Facebooka i Microsoftu, instytutów naukowych oraz instytucji zajmujących się standaryzacją obowiązujących na świecie norm, jak Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna. Co roku powstaje kolejna, nowocześniejsza i bardziej zunifikowana wersja systemu znaków Unicode. Wszystko po to, aby emotikony były zrozumiałe dla użytkowników na całym świecie. Konsorcjum zatwierdza grafiki mające się pojawić we wszelkich systemach (Android, iOS, Windows), komunikatorach Messenger, WhatsApp (tu używane są emotikony Apple) czy mediach społecznościowych Facebook i Twitter. Ikonki wszędzie przedstawiają te same przedmioty, ale każda firma projektuje je według nieco innej szaty graficznej. Np. na kawałku pizzy z kiełbasą pepperoni w telefonach LG są czarne oliwki, a w komunikatorach i urządzeniach Google’a (m.in. Google Hangouts i smartfony Nexus) plasterki papryczki jalapeńo.

Można się dziwić, dlaczego w 2017 r. emotikony kulinarne stanowią niewiele ponad 4 proc. wszystkich emoji, jednak inne ikonki też wolno idą z duchem czasu. Kiedy trzy lata temu na Facebooku pojawiła się darmowa aplikacja z emotikonami przedstawiającymi homoseksualne pary trzymające się za ręce, prawicowy dziennikarz Cezary Gmyz napisał na Twitterze: „Jeśli FB nie usunie tego do końca tygodnia, to kasuję swój profil i nie ma to tamto”. Sprawdziliśmy: jego konto dalej działa w najlepsze. Ale nie był w swoich opiniach odosobiony. W sieci roiło się od petycji nawołujących do bojkotu dziecka Marka Zuckerberga.

Z kolei emoji z osobami o różnym kolorze skóry pojawiły się dopiero w czerwcu ub.r., a te z ludźmi o rudych włosach trafią do użytku za rok, kiedy producenci systemów operacyjnych będą wdrażać kolejne zestawy znaków. Walka o szeroko pojęte równouprawnienie trwa więc także na wirtualnym polu. Według badania Emoji Report przeprowadzonego w ub.r. w USA przez firmę Emogi, ponad 73 proc. osób twierdzi, że regularnie komunikuje się, używając ikon emoji, a trzy czwarte badanych chciałoby, żeby były bardziej różnorodne i pozwalały na „głębsze wyrażenie siebie”. Użytkownicy prosili też o wyraźne zróżnicowanie grafik filiżanki kawy i kufla piwa.

Czytaj także

Trendy, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną