Ludzie i style

Wskazuje czas. Wyznacza historię

Rolex Cosmograph Daytona Rolex Cosmograph Daytona materiały prasowe

Kino i zegarmistrzostwo to związek z długą historią oraz znakomitą obsadą. Weźmy choćby Charliego Chaplina. W zasadzie nie wiadomo, kiedy poczuł słabość do zegarków (może, gdy wyreżyserował film „Dzisiejsze czasy”?). Ale wiadomo, że aktor był właścicielem kilku oryginalnych czasomierzy, m.in. bardzo rzadko spotykanej wersji modelu Oyster marki Rolex z 1945 r., która miała koronkę po lewej stronie koperty (w 2013 r. zegarek sprzedano na aukcji za 51 250 USD).

Z pewnością – by przejść do historii – zarówno scenariusz, jak i zegarek, muszą mieć to „coś”. Poza tym, zarówno w świecie filmu, jak i w świecie zegarmistrzowskim liczą się wielcy mistrzowie. W 2017 r. kilku mistrzów oraz ich kreacje w oryginalny sposób uwieczniła firma Rolex. Podczas ceremonii wręczania Oscarów pokazano film pt. „Celebrating Cinema” składający się ze scen pochodzących z kultowych filmów. W migawkach z „Koloru pieniędzy”, „Sieci”, „Maratończyka”, „Różowej Pantery”, „Bilardzisty”, „Czasu Apokalipsy” i „Titanica” wystąpiły wielkie gwiazdy: m.in. Peter Sellers, Paul Newman, Harrison Ford, Faye Dunaway, Dennis Hopper, Al Pacino i Marlon Brando. Wszystkie z zegarkami marki Rolex na ręku. Na koniec filmu pojawiły się tylko dwa zdania: „On nie tylko wskazuje czas. On wyznacza historię”. Łatwo się domyślić, że chodziło o zegarek (Rolexa oczywiście). Każdy, kto dobrze zna tę markę, wie, że Rolex nigdy nie płacił za „występy” w filmach. Te modele były po prostu częścią scenariusza i wraz z filmami przeszły do historii. Fakt, Rolex wspiera Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej w misji rozwoju sztuki kinematografii oraz jest jednym z fundatorów projektu nowego Muzeum Akademii Filmowej. Ale to nie wszystko: marka sponsoruje też inne prestiżowe wydarzenia, znane orkiestry (np. Filharmoników Wiedeńskich) i najlepsze teatry operowe świata (La Scalę, The Met, paryską Operę Narodową i londyńską Royal Opera House). Poza tym, od 2002 r. finansuje program „Mentor i uczeń”, w którym młodzi twórcy z różnych artystycznych dyscyplin (taniec, film, literatura, muzyka, teatr, sztuki wizualne) mają szansę współpracować z wielkimi mistrzami. W świecie filmu tymi mistrzami są reżyserzy: Martin Scorsese, James Cameron, Kathryn Bigelow (pierwsza i na razie jedyna kobieta, która dostała Oscara za reżyserię) i Alejandro G. Ińárritu.

Rolex przyciąga najwięcej gwiazd, lecz to nie jedyna marka, którą widać na festiwalach i wydarzeniach kulturalnych. Trudno wyobrazić sobie choćby festiwal filmowy w Cannes bez Choparda – to w warsztatach tej firmy powstaje Złota Palma oraz nagroda Trophée Chopard dla najlepiej zapowiadających się aktorek i aktorów. Co roku w Cannes, Chopard pokazuje wspaniałe projekty biżuterii oraz unikatowe zegarki, które są dziełami sztuki. Marka jest mistrzem w nietypowym zestawianiu kamieni szlachetnych, a jej najbardziej znany zegarek, Happy Diamonds z charakterystycznymi diamentami „tańczącymi“ na tarczy, to prawdziwy evergreen – mówi Adam Wardenga, ekspert zegarkowy W.KRUK.

Podobnie zresztą jak model Tank marki Cartier, produkowany w prawie niezmienionej formie od 1917 r. Jest tak ponadczasowy jak mała czarna, a na liście gwiazd i osobistości, które go nosiły znajduje się kilkadziesiąt nazwisk (m. in. Brigitte Bardot, Catherine Denevue, Elizabeth Taylor, Jackie Kennedy i Michelle Obama). Bo Cartier kocha gwiazdy, a gwiazdy kochają Cartiera – markę, która też ma wiele wspólnego ze sztuką. Od 35 lat jej nazwa pojawia się bowiem nie tylko przy nazwiskach znanych klientek, lecz także przy okazji wystaw organizowanych przez Fondation Cartier pour l’art contemporain, fundację zajmującą się promocją sztuki współczesnej (obecnie w jej w zbiorach znajduje się ok. 1500 dzieł).

Jak widać, jest jeszcze coś, co łączy film i zegarki: w zegarkach jak w hollywoodzkich filmach, remake’i zawsze są na czasie.

Magdalena Piekarska

Zegarki Rolex, Cartier oraz Chopard dostępne są w W.KRUK. Więcej informacji na wkruk.pl

Polityka 51.2019 (3241) z dnia 17.12.2019; Prezentacja; s. 0
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kultura

Niezwykły film o Tonym Haliku

Nowy film przypomina postać Tony’ego Halika – polskiego podróżnika, honorowego „białego Indianina”, nieustraszonego reportera, który realizm magiczny uprawiał w życiu i pracy.

Aneta Kyzioł
18.09.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną