Ludzie i style

W pętli

Chicago, miasto w pętli. Podróż najlepiej zacząć tam, gdzie ma początek słynna Route 66

Naziemna kolejka L. Naziemna kolejka L. Magdalena Gorlas
Chicago to miasto wielu symboli. To tu swój początek ma legendarna Route 66, tu wysoko ponad ulicami suną znane z wielu filmów pociągi linii L i tu wreszcie restaurację prowadzi bohater najgorętszego serialowego hitu ostatnich miesięcy „The Bear”.

Chicago ma wiele do zaoferowania. W ubiegłym roku, tak jak w poprzednich sześciu latach, zostało uznane przez czytelników „Condé Nast Traveler” najlepszym amerykańskim dużym miastem, które należy zobaczyć. Od czego zacząć?

Od wizyty w centrum miasta – downtown, często nazywanego też Loop, czyli pętla. To serce Chicago. Zajmuje niewiele ponad półtorej mili kwadratowej, czyli prawie 4 km kw. Na tym obszarze znajdują się parki, światowej klasy muzea i galerie sztuki, zabytki, knajpki, w których można świetnie zjeść, trasa spacerowa nad rzeką, jest też stąd bardzo blisko do jeziora Michigan. Niektórzy uważają, że określenie „pętla” wywodzi się od miejskiego pociągu. Naziemna kolejka L (od czasownika elevated) przemyka estakadami między drapaczami chmur i zatacza właśnie pętlę wokół ulic tworzących granice Loop.

W downtown Chicago swój początek ma też legendarna Route 66. Historyczny znak znajduje się u zbiegu ulic Michigan i Adams. Zaledwie dwie przecznice od hotelu Palmer House Hilton – miejsca, w którym wymyślono słynne brownie. I gdzie wciąż można kupić i zjeść ciasto wykonane według oryginalnego przepisu. Za pomysłem powstania brownie stała Berta Palmer, żona ówczesnego właściciela hotelu, która słynęła też z zamiłowania do sztuki. To ona sprowadziła do Chicago dzieła francuskich impresjonistów. Dzisiaj tę niebanalną kolekcję można podziwiać w Instytucie Sztuki Chicago, dwie minuty piechotą od znaku Route 66.

I tuż obok parku Millennium, rozsławionego przez postawioną tam „fasolkę” (obecnie dostęp do niej jest zamknięty z powodu prac budowlanych prowadzonych na placu). The Bean, czy inaczej Cloud Gate, to rzeźba o lustrzanej powierzchni autorstwa Anisha Kapoora. Od 2004 r., kiedy pojawiła się w Chicago, stała się znakiem rozpoznawczym miasta, popularnością prześcigając równie ikoniczny wieżowiec Willis Tower (znany także jako Sears Tower).

Polityka 12.2024 (3456) z dnia 12.03.2024; Ludzie i Style; s. 96
Oryginalny tytuł tekstu: "W pętli"
Reklama