W statystykach blisko połowa Polaków zna Internet jedynie ze słyszenia, a ponad 10 proc. nie czuje potrzeby korzystania z telefonu komórkowego. Tuż obok nich funkcjonuje generacja cyborgów – dzieci i ludzi młodych, którzy już nie wyobrażają sobie świata bez komputerów, Internetu, komórek i dostępnych za ich pomocą usług, jak serwis społecznościowy Nasza-klasa.pl.
– Młodzi ludzie, których poznaliśmy podczas badań, należą do pierwszego pokolenia, które wyrosło z nowymi, cyfrowymi technologiami komunikacyjnymi i nie pamięta świata analogu. Ich życie podporządkowane jest logice cyfrowych mediów, są z nimi zrośnięci. Laptop towarzyszy w łóżku, by mieć cały czas kontakt z ukochaną osobą, a po miastach chodzą ludzko-technologiczne hybrydy młodych ludzi i odtwarzaczy mp3 – mówi dr Mirosław Filiciak, medioznawca z Centrum Badań nad Kulturą Popularną Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, szef zakończonego właśnie projektu badawczego „Nowe Media a uczestnictwo młodych Polaków w kulturze”.
Polskie dzieci w wieku 8–14 lat, jak wynika z ogłoszonych w styczniu wielkich międzynarodowych badań Disneya „Pokolenie XD”, należą do najczęściej korzystających z Internetu w Europie. 60 proc. z nich deklaruje, że Internet i komputery są „tak ważne, że nie jestem sobie w stanie wyobrazić świata bez nich”. To najwyższy wskaźnik w Europie, dla porównania podobne deklaracje składa jedynie 35 proc. dzieci francuskich i 39 proc. niemieckich.
Wbrew stereotypom cyfrowa dieta doskonale służy dzieciakom, ich system wartości odbiega zdecydowanie od tego, jaki lansują kontrolowane przez dorosłych tabloidy i stacje telewizyjne.