Małe komórki, duży kłopot

Czy komórki VSEL istnieją

Prof. Mariusz Ratajczak broni swojego odkrycia kwestionowanego przez różne ośrodki badawcze. Prof. Mariusz Ratajczak broni swojego odkrycia kwestionowanego przez różne ośrodki badawcze. Tomasz Wiech / Agencja Gazeta
Rozpętała się nowa naukowa burza wokół komórek macierzystych. Odkryte przez polskiego naukowca komórki o nazwie VSEL mogą zawieść pokładane w nich nadzieje – niektórzy badacze kwestionują nie tylko przypisywane im właściwości, ale nawet ich istnienie.
Obraz mikroskopowy komórek VSEL (u góry). Dolny rząd przedstawia komórki hematopoetyczne.Zespół prof. M. Ratajczaka/Archiwum prywatne Obraz mikroskopowy komórek VSEL (u góry). Dolny rząd przedstawia komórki hematopoetyczne.

Prof. Mariusz Ratajczak wykrył VSELe (ang. Very Small Embryonic-Like stem cells) w 2006 r. w szpiku kostnym myszy, a u ludzi – rok później. Wstępne badania jego grupy naukowej z Uniwersytetu w Louisville w USA, w których uczestniczyło wielu Polaków, wykazały, że te niezwykle małe (stąd small w nazwie) i rzadko spotykane w organizmie komórki mają właściwości komórek macierzystych, czyli mogą przekształcać się w innego typu komórki i tkanki.

Polityka 34.2013 (2921) z dnia 20.08.2013; Nauka; s. 58
Oryginalny tytuł tekstu: "Małe komórki, duży kłopot"

Blue monday. Dlaczego ten koncept nie ma sensu?

20 stycznia 2020 – w ten dzień wypada w tym roku tzw. blue monday, trzeci poniedziałek stycznia, zwany także „najbardziej depresyjnym dniem roku”. Termin zrobił zawrotną karierę w mediach, ale pojawia się też w publikacjach naukowych. Czy słusznie?

Marcin Nowak