Nauka

Zbudujcie łódkę

Amerykańska szkoła uczy inaczej

W tej szkole w ogóle nie ma podręczników i zeszytów. O wiele mniej, niż w szkole tradycyjnej, jest zadań domowych i testów. W tej szkole w ogóle nie ma podręczników i zeszytów. O wiele mniej, niż w szkole tradycyjnej, jest zadań domowych i testów. Presidio Hill Scholl
Szkoła amerykańska, bez podręczników, uczy komunikacji społecznej.
Do południa uczniowie budowali łódki. Potem, po wspólnym lunchu, nauczyciel dał sygnał do wyścigu.Marek Ostrowski/Polityka Do południa uczniowie budowali łódki. Potem, po wspólnym lunchu, nauczyciel dał sygnał do wyścigu.

Kuba, pytany o różnice między szkołą amerykańską a polską, zaczyna od tego, że tu uczniów i nauczycieli nie dzieli duży dystans. Do pana Ditto mówi się po prostu Todd. W klasie na większości zajęć jest 15 uczniów. – Poza tym w Ameryce mniej jest testów, mniej zadań domowych i w ogóle nie ma zeszytów ani podręczników. Prawie wszystko robimy na iPadzie – objaśnia Kuba. Z przedmiotów tylko jeden nazywa się tak samo jak w Krakowie – matematyka. Te łódki budowano w ramach lekcji science (połączenie zajęć technicznych z fizyką i chemią). – Science w 80 proc. polega na eksperymentach, uczniowie sami przepracowują zasady fizyki czy kinematyki – tłumaczy Todd Ditto. – Staram się do tego dorzucić trochę adrenaliny. Skąd bierze pomysły do eksperymentów? Nie ma z tym kłopotu. Pobliskie słynne uniwersytety Berkeley i Stanford prowadzą ośrodki w rodzaju naszego Centrum Kopernika i chętnie dzielą się przykładowymi zadaniami szkolnymi.

Kolejne zadanie wymagało jeszcze większej pomysłowości uczniów: mieli opisać albo narysować cokolwiek, co – według ich wyobrażeń – zaistnieje w przyszłości. Kuba narysował futurystyczny dom, który do oświetlenia i ogrzewania wykorzystuje światło słoneczne; jego projekt został określony jako „pomysłowy” i „zręcznie przedstawiony”. Ale czy uczą się też twierdzeń, tradycyjnych formułek? – Poruszamy się po pełnym kole: projektujemy, wykonujemy zadania i najczęściej wspólnie oceniamy pracę – wyjaśnia nauczyciel.

Nie ma stopni, tylko oceny opisowe. Na koniec semestru szkoła przysyła rodzicom „sprawozdanie z postępów”, 12-stronicowy plik e-mailem z dokładnym opisem zajęć i opisem umiejętności uczniów. Oto próbka tych ocen: „Uczeń zadaje istotne pytania, które wskazują na niezależne myślenie” albo „stosuje się do uzgodnionych reguł dyskusji”, „potrafi odróżnić fakty od opinii, rozumie brak obiektywizmu”, „właściwie wykorzystuje cytaty i umie opisać źródła”. Ile jest w tych obszernych ocenach rzetelnych spostrzeżeń, a ile pracy „kopiuj, wklej” – nie sposób ustalić.

Polityka 26.2014 (2964) z dnia 24.06.2014; Nauka ; s. 76
Oryginalny tytuł tekstu: "Zbudujcie łódkę"
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Świat

PiS wprowadza „ruski ład”? Polska spiera się z UE, Kreml klaszcze

„Ruski ład” w Polsce to scenariusz, któremu Kreml kibicuje od lat. Zresztą do tej pory prognozy Rosjan sprawdzają się co do joty. Co to oznacza? Że Polska z Unii formalnie wprawdzie nie wystąpi, ale osunie się na jej peryferie.

Agnieszka Bryc
22.07.2021