Jak naprawić polską naukę

Uczeni nie mogą milczeć
Rozmowa z prof. Markiem Kwiekiem o tym, co trzeba zrobić, żebyśmy w nauce mogli dołączyć do światowej czołówki.
Prof. Marek Kwiek
Mariusz Forecki

Prof. Marek Kwiek

Agnieszka Krzemińska: – Z pana książki „Uniwersytet w dobie przemian” wynika, że mamy naukę biedną, mało produktywną i dość prowincjonalną. To przygnębiające.
Marek Kwiek: – Raczej prawdziwe. Dzisiejsza sytuacja to wynik wieloletnich zaszłości, a przede wszystkim umasowienia szkolnictwa wyższego w latach 90., kiedy główny wysiłek akademii nakierowano na kształcenie studentów, a nie prowadzenie badań. Wówczas też wytworzył się nowy wzorzec pracy akademickiej, który sprawił, że średni poziom zainteresowania uprawianiem nauki jest dziś wśród kadry uniwersyteckiej o 12 pkt proc.

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną