Uciekający Wszechświat

Rozszerzanie Wszechświata – szybsze niż myśleliśmy

W centrum czterokrotny obraz kwazara HEO435-1223, znajdującego się za galaktyką, która dla obserwatora na Ziemi stanowi soczewkę grawitacyjną, pozwalająca zobaczyć, co się za nią kryje. W centrum czterokrotny obraz kwazara HEO435-1223, znajdującego się za galaktyką, która dla obserwatora na Ziemi stanowi soczewkę grawitacyjną, pozwalająca zobaczyć, co się za nią kryje. ESA/Hubble / NASA
To, że otaczający nas kosmos rozszerza się coraz szybciej, wiedzieliśmy od wielu lat. Z najnowszych obserwacji wynika jednak, że tempo ekspansji jest większe niż przypuszczano.
Zespół kierowany przez Sherry Suyu  zbadał tak naprawdę kilka kwazarów. Na zdjęciu soczewkowany kwazar RXJ1131-1231. Wszystkie świetlne punkty wokół centrum to jeden i ten sam obiekt.ESA/Hubble Suyu et al./NASA Zespół kierowany przez Sherry Suyu zbadał tak naprawdę kilka kwazarów. Na zdjęciu soczewkowany kwazar RXJ1131-1231. Wszystkie świetlne punkty wokół centrum to jeden i ten sam obiekt.

Kiedy w 1929 r. Edwin Hubble stwierdził, że galaktyki – których istnienie sam zresztą odkrył pięć lat wcześniej – oddalają się coraz szybciej w miarę wzrostu odległości, narodziła się nowoczesna nauka o Wszechświecie. Pochodną tego odkrycia było ustanowienie tzw. stałej Hubble’a. Mówi ona o tym, jak szybko Wszechświat się rozszerza, a dokładnie, o ile kilometrów rośnie co sekundę każdy megaparsek przestrzeni (megaparsek to milion parseków, a parsek to 3,26 lat świetlnych).

Polityka 6.2017 (3097) z dnia 07.02.2017; Nauka; s. 64
Oryginalny tytuł tekstu: "Uciekający Wszechświat"

Rzeź ptaków

Co roku myśliwi zabijają około 200 tys. ptaków. Wyłącznie dla własnej rozrywki. Żadnych innych powodów polowania na ptaki nie ma.

Joanna Podgórska