Rozszerzanie Wszechświata – szybsze niż myśleliśmy

Uciekający Wszechświat
To, że otaczający nas kosmos rozszerza się coraz szybciej, wiedzieliśmy od wielu lat. Z najnowszych obserwacji wynika jednak, że tempo ekspansji jest większe niż przypuszczano.
W centrum czterokrotny obraz kwazara HEO435-1223, znajdującego się za galaktyką, która dla obserwatora na Ziemi stanowi soczewkę grawitacyjną, pozwalająca zobaczyć, co się za nią kryje.
ESA/Hubble/NASA

Kiedy w 1929 r. Edwin Hubble stwierdził, że galaktyki – których istnienie sam zresztą odkrył pięć lat wcześniej – oddalają się coraz szybciej w miarę wzrostu odległości, narodziła się nowoczesna nauka o Wszechświecie. Pochodną tego odkrycia było ustanowienie tzw. stałej Hubble’a. Mówi ona o tym, jak szybko Wszechświat się rozszerza, a dokładnie, o ile kilometrów rośnie co sekundę każdy megaparsek przestrzeni (megaparsek to milion parseków, a parsek to 3,26 lat świetlnych).

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.