Nie/prawda, że

Obalamy mity świata (o dylemacie wagonika, o dietach genetycznych i o zezie Leonarda oraz Remrandta)

Dopasowanie diety do predyspozycji genetycznych ma na razie bardzo wątłe podstawy naukowe. Dopasowanie diety do predyspozycji genetycznych ma na razie bardzo wątłe podstawy naukowe. Jose A. Bernat Bacete / Getty Images
Jak odróżnić fakty naukowe od alternatywnych? Agitację od popularyzacji? Jak dostrzec to, co istotne? Oto nasz sceptyczny przegląd odkryć i przykryć.
Lech Mazurczyk

/ dylemat wagonika

Geograficzny wybór etyczny.

Do szyn przywiązano pięć osób. W ich kierunku pędzi wagonik. Ale możecie Państwo przestawić zwrotnicę i skierować go na drugi tor, gdzie leży tylko jedna osoba. Co zrobicie? Oto eksperyment myślowy zwany dylematem wagonika. W 2014 r. naukowcy z Massachusetts Institute of Technology umieścili w sieci jego zmodyfikowaną wersję: pytali o to, co w tego typu sytuacjach powinna zrobić sztuczna inteligencja. W „Nature” ukazała się analiza wyników.

Polityka 50.2019 (3240) z dnia 10.12.2019; Nauka; s. 67
Oryginalny tytuł tekstu: "Nie/prawda, że"

Rozmowa – klucz do udanego związku

Czego człowiek powinien się dowiedzieć o najbliższej mu osobie.

Ewa Wilk