Nauka

Pochwała samotności

Warto być samotnym

Związek ze zdrowiem ma jakość relacji, a nie ich liczba. Związek ze zdrowiem ma jakość relacji, a nie ich liczba. Borchee / Getty Images
Izolacja jest wyniszczająca dla psychiki i ciała – głosi pop-psychologia. Tymczasem badania pokazują, że jej wpływ może być dobroczynny.
Samotność sprzyja samorozwojowi, budowaniu własnej tożsamości i wzmacnia procesy twórcze.ms-grafixx/PantherMedia Samotność sprzyja samorozwojowi, budowaniu własnej tożsamości i wzmacnia procesy twórcze.

Lęk przed samotnością człowiek odziedziczył po swoich przodkach, dla których przebywanie poza grupą oznaczało śmiertelne niebezpieczeństwo. Byli wtedy łatwym kąskiem np. dla drapieżników. Poszukiwanie towarzystwa jest dla gatunku ludzkiego niemal tak podstawową czynnością, jak zapewnienie sobie pożywienia i bezpieczeństwa. Patrząc z tej perspektywy, dość wiarygodne wydają się coraz częściej pojawiające się w popularnych mediach ostrzeżenia, jak bardzo negatywny wpływ na zdrowie ludzi ma samotność.

Polityka 5.2020 (3246) z dnia 28.01.2020; Nauka; s. 64
Oryginalny tytuł tekstu: "Pochwała samotności"

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Żyjmy Lepiej

Dziesięć tysięcy kroków

Chodźmy chodzić, maszerować z kijami i biegać. Plan minimum to dziesięć tysięcy kroków dziennie. Można też zwiększyć obroty, ale trzeba to robić z głową.

Marcin Piątek
28.07.2020