Nie/prawda, że

Obalamy mity świata (o metanie, elektrycznych bakteriach i cytrusach)

Metanem żywią się mikroorganizmy żyjące w osadach, glebie i wodzie. Metanem żywią się mikroorganizmy żyjące w osadach, glebie i wodzie. Yiming Li / Getty Images
Jak odróżnić fakty naukowe od alternatywnych? Agitację od popularyzacji? Jak dostrzec to, co istotne? Oto nasz sceptyczny przegląd odkryć i przykryć.
Cytrusy przewożone na duże odległości pociągami i statkami pozostawiają niewielki ślad węglowy.Getty Images Cytrusy przewożone na duże odległości pociągami i statkami pozostawiają niewielki ślad węglowy.

/ gaz bez winy

Nie taki metan straszny, jak go malują

Nieodłącznym elementem wizji kresu antropocenu są opary metanu unoszące się znad topniejącej zmarzliny tajgi, Wyżyny Tybetańskiej, i spływających lodów Arktyki. Ten gromadzony przez tysiące lat ewolucji życia węglowodór uwalnia się do atmosfery, nasila efekt cieplarniany, w nieprzewidywalny sposób przyspieszając i tak galopujący kryzys klimatyczny. Bardzo się realizacji opisanego scenariusza obawiamy – ale akurat tego niesłusznie, donosi szanowany magazyn „Science”.

Polityka 10.2020 (3251) z dnia 03.03.2020; Nauka; s. 59
Oryginalny tytuł tekstu: "Nie/prawda, że"

Prof. Leociak: Kościół jako instytucję należy odrzucić

To już nie są czasy zdobywania nowego świata i nawracania siłą wszystkich „dzikusów”, czy tego chcą, czy nie – mówi prof. Jacek Leociak z Instytutu Badań Literackich PAN, autor „Młynów Bożych” i wydanego właśnie „Wiecznego strapienia. O kłamstwie, historii i Kościele”.

Katarzyna Czarnecka