Nie/prawda, że

Obalamy mity świata (o metanie, elektrycznych bakteriach i cytrusach)

Metanem żywią się mikroorganizmy żyjące w osadach, glebie i wodzie. Metanem żywią się mikroorganizmy żyjące w osadach, glebie i wodzie. Yiming Li / Getty Images
Jak odróżnić fakty naukowe od alternatywnych? Agitację od popularyzacji? Jak dostrzec to, co istotne? Oto nasz sceptyczny przegląd odkryć i przykryć.
Cytrusy przewożone na duże odległości pociągami i statkami pozostawiają niewielki ślad węglowy.Getty Images Cytrusy przewożone na duże odległości pociągami i statkami pozostawiają niewielki ślad węglowy.

/ gaz bez winy

Nie taki metan straszny, jak go malują

Nieodłącznym elementem wizji kresu antropocenu są opary metanu unoszące się znad topniejącej zmarzliny tajgi, Wyżyny Tybetańskiej, i spływających lodów Arktyki. Ten gromadzony przez tysiące lat ewolucji życia węglowodór uwalnia się do atmosfery, nasila efekt cieplarniany, w nieprzewidywalny sposób przyspieszając i tak galopujący kryzys klimatyczny. Bardzo się realizacji opisanego scenariusza obawiamy – ale akurat tego niesłusznie, donosi szanowany magazyn „Science”.

Polityka 10.2020 (3251) z dnia 03.03.2020; Nauka ; s. 59
Oryginalny tytuł tekstu: "Nie/prawda, że"

Tata Maty

W przewrotnym sensie jest beneficjentem rządów PiS, gdyż będąc ich konsekwentnym krytykiem, stał się znaczącą osobistością życia publicznego. Niektórzy określają go mianem „opozycyjnego celebryty”, na co Marcin Matczak nieco się zżyma. Ale w sumie nieźle oddaje ono jego status.

Rafał Kalukin