Cywilizacja, której nie było

Neandertalczycy nie tacy głupi

Jaskinia El Castillo w Hiszpanii, gdzie odkryto malowidła wykonane prawdopodobnie przez neandertalczyków blisko 40 tys. lat temu. Jaskinia El Castillo w Hiszpanii, gdzie odkryto malowidła wykonane prawdopodobnie przez neandertalczyków blisko 40 tys. lat temu. AFP / EAST NEWS
Neandertalczycy to w powszechnym mniemaniu symbole prymitywizmu i upadku. Nauka jednak zasadniczo zweryfikowała poglądy o tym gatunku.
Na podstawie kości znalezionych w La Chapelle-aux-Saints naukowcy zrekonstruowali prawdopodobny wygląd pary neandertalczyków.E. Daynes/SPL/EAST NEWS Na podstawie kości znalezionych w La Chapelle-aux-Saints naukowcy zrekonstruowali prawdopodobny wygląd pary neandertalczyków.

Przegrani nie piszą historii, a zarówno wielkie gady sprzed 65 mln lat, jak i nasi neandertalscy kuzyni wymarli. Dinozaury, jako gady, przegrały ze ssakami. Neandertalczycy, którzy zamieszkiwali Europę na długo przed Homo sapiens, znikli wkrótce po naszym przybyciu na Stary Kontynent. W obu przypadkach historia mogła potoczyć się inaczej, a wtedy świat dzisiejszy byłby zupełnie inny.

I dinozaury, i neandertalczycy doczekali się swoistej rehabilitacji. Dla dinozaurów przełomem okazały się prace amerykańskiego paleontologa Roberta Bakkera w latach 70.

Polityka 30.2020 (3271) z dnia 21.07.2020; Nauka i cywilizacja; s. 52
Oryginalny tytuł tekstu: "Cywilizacja, której nie było"

Rozmowa z lesbijkami, szczęśliwymi małżonkami

Gdy słyszę, że ktoś krzyczy za mną lesba, wzruszam ramionami i idę dalej. A nawet gdybym miała zareagować, powiedziałabym: tak, lesba, i co z tego? – rozmowa z Małgorzatą Rawińską i Ewą Tomaszewicz.

Joanna Cieśla