Nieziemski seks

Czy seks w kosmosie jest możliwy?

Przy długich pobytach pozaziemskich bliskie relacje – w tym seksualne – mogą się nawiązać również pomiędzy tymi członkami załogi, którzy wcześniej nie byli partnerami. Przy długich pobytach pozaziemskich bliskie relacje – w tym seksualne – mogą się nawiązać również pomiędzy tymi członkami załogi, którzy wcześniej nie byli partnerami. Getty Images
Czy seks w przestrzeni kosmicznej jest możliwy, bezpieczny, wskazany? – na te oraz inne pytania powoli zaczyna odpowiadać nauka. I ma ku temu powody.
Ślubna fotografia Ekateriny Dmitriewej i kosmonauty Jurija Malenczenko, którzy w 2003 r. zawarli pierwszy w historii „kosmiczny” ślub – na odległość.Richard Carson/Reuters/Forum Ślubna fotografia Ekateriny Dmitriewej i kosmonauty Jurija Malenczenko, którzy w 2003 r. zawarli pierwszy w historii „kosmiczny” ślub – na odległość.

W jednym z tegorocznych numerów „Science Advances” opublikowano rezultaty eksperymentu, z którego wynika, że moglibyśmy zabierać próbki spermy na misje kosmiczne, które trwałyby nawet 200 lat. W tym czasie plemniki nie utraciłyby zdolności do zapładniania komórek jajowych (dokładniej – oocytów) i dawałyby takie same szanse na uzyskanie zdrowego potomstwa, jak nasienie, które nigdy nie opuściło Ziemi. Badacze doszli do takich wniosków, wysyłając na Międzynarodową Stację Kosmiczną liofilizowaną spermę myszy, a następnie ściągając z powrotem na Ziemię kolejne jej porcje w kilkumiesięcznych interwałach.

Polityka 35.2021 (3327) z dnia 24.08.2021; Nauka i cywilizacja; s. 59
Oryginalny tytuł tekstu: "Nieziemski seks"

Szkoła bardzo szkodzi. Uczniom, demokracji, światu

Rozmowa z dr. Mikołajem Marcelą o fatalnych skutkach kultywowania XIX-wiecznej formuły szkoły, wychowywaniu do autorytaryzmu i o tym, jak można to zmienić.

Jacek Żakowski