Polityka. Dajemy pełny obraz.

Czytaj, słuchaj, odkrywaj świat!

Mleczne dziwadła

Dziwadła Drogi Mlecznej

Protoplanetarny dysk wokół gwiazdy CI Tauri i cztery krążące w nim planety (grafika komputerowa). Z prawej u góry rzeczywisty obraz dysku. Protoplanetarny dysk wokół gwiazdy CI Tauri i cztery krążące w nim planety (grafika komputerowa). Z prawej u góry rzeczywisty obraz dysku. Amanda Smith/IoA/University of Cambridge
Co kilka lat odkrywamy niecodzienne obiekty astronomiczne, które skłaniają do refleksji nad kreatywnością kosmosu.
Magnetar ze skorupą popękaną po „trzęsieniu gwiazdy”  (grafika komputerowa). Białe pętle obrazują pole magnetyczne.Alma (ESO/NAOJ/NRAO), ESA Magnetar ze skorupą popękaną po „trzęsieniu gwiazdy” (grafika komputerowa). Białe pętle obrazują pole magnetyczne.

W latach 90. postępy techniczne umożliwiły astronomom przetrząsanie Drogi Mlecznej niemalże gwiazda po gwieździe. Początkowo śledzono jednocześnie dziesiątki milionów gwiazd. Dziś są to już miliardy, a niebawem rozpocznie pracę budowane w Chile obserwatorium im. Very Rubin, które tę liczbę zwiększy jeszcze dziesięciokrotnie. Jeśli dodamy do tego obserwacje prowadzone poza zakresem widzialnym, otrzymamy dosłownie i w przenośni astronomiczny zalew danych, w których nietrudno znaleźć obiekty pod różnymi względami nietypowe lub wręcz niezwykłe.

Polityka 49.2021 (3341) z dnia 30.11.2021; Nauka i cywilizacja; s. 68
Oryginalny tytuł tekstu: "Mleczne dziwadła"

Testy antygenowe i omikron. Jak poprawnie zrobić wymaz?

Testy antygenowe na koronawirusa mają tę zaletę, że są szybkie i można je zrobić samodzielnie, ale wiele wskazuje, że w dobie omikronu będzie trzeba zmienić sposób ich wykonywania. Większa skuteczność wykrywania infekcji jest szczególnie istotna w kontekście ostatniego komunikatu WHO.

Piotr Rzymski