Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Bąble w kuli

Bąble w kuli. Niezwykłe odkrycie we wnętrzu Ziemi

Symulacje badaczy pokazywały, że jądro młodej hipotetycznej protoplanety Thei w ciągu paru godzin po kolizji zlało się z jądrem wczesnej Ziemi. Symulacje badaczy pokazywały, że jądro młodej hipotetycznej protoplanety Thei w ciągu paru godzin po kolizji zlało się z jądrem wczesnej Ziemi. Tobias Roetsch/Future Publishing / Getty Images
Stuprocentowych dowodów nie ma, ale poszlaki są coraz mocniejsze: wewnątrz Ziemi prawdopodobnie znajdują się spore kawałki innego globu. Tkwią w niej niczym olbrzymie implanty od 4,5 mld lat.
Cztery główne warstwy Ziemi: skorupa, płaszcz, płynne jądro zewnętrzne i stałe jądro wewnętrzne.Shutterstock Cztery główne warstwy Ziemi: skorupa, płaszcz, płynne jądro zewnętrzne i stałe jądro wewnętrzne.

Zacznijmy od końca, czyli od artykułu naukowego, który formalnie wciąż nie został opublikowany, ale z jego wersją autorską można się zapoznać w internetowym serwisie EarthArXiv. Geofizycy Fred Richards z Imperial College London, Paula Koelemeijer z Royal Holloway University of London i Harriet Lau z University of California w Berkeley zajęli się w nim wnętrzem naszego globu, a mówiąc dokładniej, podjęli próbę wyjaśnienia zagadki dwóch tajemniczych struktur – kształtem przypominających olbrzymie kopuły – tkwiących tysiące kilometrów pod powierzchnią Ziemi.

Nasza planeta składa się – jak wiemy – z czterech głównych warstw: skorupy, płaszcza, płynnego jądra zewnętrznego i stałego jądra wewnętrznego. Największą z tych warstw jest płaszcz grubości ok. 2900 km. Przypadają na niego dwie trzecie masy Ziemi i ponad cztery piąte jej objętości. Struktury, o których mowa, znajdują się na dole płaszcza, tuż przy jego granicy z jądrem. Richards, Koelemeijer i Lau dowodzą, że są one zbudowane z pierwotnej materii skalnej liczącej ponad 4 mld lat, gęstszej i mającej odmienny skład chemiczny od reszty płaszcza. Sądzą, że znajduje się w nich domieszka materii pozaziemskiej. Skąd się wzięły te osobliwości, które przetrwały we wnętrzu Ziemi od jej lat niemowlęcych? Dochodzenie trwa, a kolejni śledczy wskazują nowe, sensacyjne tropy.

Zróbmy mały krok w tył. Sam fakt istnienia w płaszczu Ziemi dwóch zagadkowych stref jest znany naukowcom od około czterech dekad. Wytropiono je dzięki tomografii sejsmicznej, która trochę przypomina medyczną. Za pomocą komputerów dużej mocy analizuje się wędrówkę przez glob fal sejsmicznych, wzbudzonych podczas silnych trzęsień ziemi. W ten sposób można uzyskać obraz wnętrza globu, tak jak dzięki tomografowi zagląda się do wnętrza ludzkiego ciała.

Polityka 24.2022 (3367) z dnia 07.06.2022; Nauka i cywilizacja; s. 58