Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 9,90 zł!

Bąble w kuli

Bąble w kuli. Niezwykłe odkrycie we wnętrzu Ziemi

Symulacje badaczy pokazywały, że jądro młodej hipotetycznej protoplanety Thei w ciągu paru godzin po kolizji zlało się z jądrem wczesnej Ziemi. Symulacje badaczy pokazywały, że jądro młodej hipotetycznej protoplanety Thei w ciągu paru godzin po kolizji zlało się z jądrem wczesnej Ziemi. Tobias Roetsch/Future Publishing / Getty Images
Stuprocentowych dowodów nie ma, ale poszlaki są coraz mocniejsze: wewnątrz Ziemi prawdopodobnie znajdują się spore kawałki innego globu. Tkwią w niej niczym olbrzymie implanty od 4,5 mld lat.
Cztery główne warstwy Ziemi: skorupa, płaszcz, płynne jądro zewnętrzne i stałe jądro wewnętrzne.Shutterstock Cztery główne warstwy Ziemi: skorupa, płaszcz, płynne jądro zewnętrzne i stałe jądro wewnętrzne.

Zacznijmy od końca, czyli od artykułu naukowego, który formalnie wciąż nie został opublikowany, ale z jego wersją autorską można się zapoznać w internetowym serwisie EarthArXiv. Geofizycy Fred Richards z Imperial College London, Paula Koelemeijer z Royal Holloway University of London i Harriet Lau z University of California w Berkeley zajęli się w nim wnętrzem naszego globu, a mówiąc dokładniej, podjęli próbę wyjaśnienia zagadki dwóch tajemniczych struktur – kształtem przypominających olbrzymie kopuły – tkwiących tysiące kilometrów pod powierzchnią Ziemi.

Polityka 24.2022 (3367) z dnia 07.06.2022; Nauka i cywilizacja; s. 58
Oryginalny tytuł tekstu: "Bąble w kuli"
Ilustracja. Osoby czytające Politykę na różnych nośnikach.

Dołącz do nas!

Będziesz mógł czytać wszystkie teksty autorów „Polityki”.

Subskrybuję