Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Gen nie wyrok

Jakie choroby dziedziczymy? Czy i kiedy się zbadać? Trudne rozmowy w gabinetach

Wpływ genów na człowieka splata się z wpływem środowiska, dietą i stylem życia w wielu chorobach, które z pozoru wydają się nieodwołalnym wyrokiem losu. Wpływ genów na człowieka splata się z wpływem środowiska, dietą i stylem życia w wielu chorobach, które z pozoru wydają się nieodwołalnym wyrokiem losu. Getty Images
Które choroby dziedziczymy? Czy i kiedy robić badania genetyczne? Jak postępować, kiedy wiemy o zwiększonym ryzyku zachorowania?
W wielu wypadkach udaje się zminimalizować szkodliwy wpływ czynników środowiskowych na materiał genetyczny.PantherMedia W wielu wypadkach udaje się zminimalizować szkodliwy wpływ czynników środowiskowych na materiał genetyczny.

Współczesny człowiek jest mało ruchliwy. Nie robią na nim wrażenia zachęty do aktywności fizycznej. Tymczasem ostatnie spostrzeżenia naukowców z University of Sydney mówią o tym, że ćwiczenia mogą pomóc przeciwdziałać genetycznemu ryzyku cukrzycy typu 2 (choroby związanej z zaburzeniami metabolicznymi i niedoborem insuliny). A taka wiadomość ma zupełnie inny ciężar gatunkowy.

„Wielu ludziom się wydaje, że skoro ryzyko chorób zapisane w genach jest poza ich zasięgiem, to nie mają wpływu na swój los” – pisze w komentarzu do artykułu opublikowanego na początku czerwca w „British Journal of Sports Medicine” jego współautorka prof. Melody Ding. I przekonuje, że jej odkrycie powinno spowodować rewizję takiego poglądu. Ma ono dla niej również osobiste znaczenie, gdyż akurat cukrzycę typu 2 rozpoznano niedawno u jej ojca: „Otrzymałam dodatkową motywację, by utrzymywać aktywny tryb życia, gdyż oddalę od siebie ryzyko choroby, która może mi grozić w wieku 60 lat, w którym zdiagnozowano mojego tatę”.

Ryzykowne choroby genetyczne

– Podłoże genetyczne ma większość nękających nas chorób – mówi prof. Maria M. Sąsiadek, która kieruje Katedrą i Zakładem Genetyki Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Nie w każdym przypadku mają one związek z pojedynczymi genami lub – jak w zespołach Downa czy Turnera – nieprawidłowościami w chromosomach. – W wielu schorzeniach to raczej kwestia wpływu wielu genów i różnych czynników środowiskowych, z którymi wchodzą we wzajemne sprzężenia. Dotyczy to również cukrzycy typu 2.

Ryzyko jej rozwoju wynosi 40 proc. w przypadku osób, które mają jednego rodzica z tym schorzeniem, i aż 70 proc., jeśli oboje są nim dotknięci. Wciąż jednak trudno wskazać konkretne geny, które pełniłyby funkcję pierwszoplanową.

Polityka 33.2023 (3426) z dnia 08.08.2023; Nauka ProjektPulsar.pl; s. 64