Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Nagrody Naukowe

Piotr Faliszewski

Piotr Faliszewski laureatem Nagród Naukowych POLITYKI

Dr hab. inż. Piotr Faliszewski Dr hab. inż. Piotr Faliszewski Tadeusz Późniak / Polityka
Urodzony w 1980 roku. Adiunkt na Wydziale Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Dr hab. inż. Piotr Faliszewski o swojej pracy naukowej:

Moje badania dotyczą algorytmicznych aspektów zbiorowego podejmowania decyzji, ze szczególnym naciskiem na systemy wyborcze (zarówno te stosowane w wyborach politycznych jak i w komputerowych systemach wieloagentowych). Klasyczny wynik z teorii wyborów mówi, że nie dość, że nie da się skonstruować idealnego systemu wyborczego, to każda rozsądna metoda musi, w niektórych sytuacjach, stwarzać pokusę do oszustw. Z punktu widzenia standardowej teorii wyborów trudno sobie z tym problemem poradzić, ale dość intrygujące rozwiązanie zaproponowali na przełomie lat 80tych i 90tych Bartholdi, Tovey i Trick: Na gruncie informatycznej teorii złożoności obliczeniowej można udowonić, że niektóre sposoby oszustw wyborczych są trudne (a co za tym idzie, być może nie stosowane), a inne łatwe (i tych należy się obawiać). Przez pewien czas ich pomysł nie wzbudził dużego zainteresowania, ale od ponad dekady grupy badaczy na całym świecie (w tym ja!) intensywnie pracują nad algorytmiką wyborów. Badacze zajmują się kwestią bezpieczeństwa wyborów, metodami projektowania systemów wyborczych, zastosowaniem wyborów w systemach informatycznych, itp.

W moich badaniach koncentruje się na tworzeniu algorytmicznych narzędzi ułatwiających organizację wyborów opartych o zaawansowane systemy wyborcze. Takie narzędzia są potrzebne, gdyż obecnie najpopularniejsza metoda większościowa (polegająca na tym, że wyborcy skreślają nazwisko kandydata na którego głosują i kandydat z maksymalną ilością głosów zwycięża) ma liczne wady (na przykład zmusza wyborców do rozważania, który kandydat ma szansę na zwycięstwo: uważam,żenajlepszyjestX,aleniewygra,więczagłosujęnaY).

Reklama