Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Nagrody Naukowe

Piotr Kubiński

Piotr Kubiński finalistą Nagród Naukowych 2018

Piotr Kubiński Piotr Kubiński Leszek Zych / Polityka
Jego głównym obszarem badawczym jest kultura cyfrowa, szczególnie gry wideo i ich oddziaływanie na kulturę współczesną.

Rocznik 1986. Doktor, adiunkt w Instytucie Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Jest komparatystą łączącym literaturoznawstwo i kulturoznawstwo, ale jego głównym obszarem badawczym jest kultura cyfrowa, szczególnie gry wideo, tak bardzo oddziałujące na kulturę współczesną. W polsko- i anglojęzycznych publikacjach – m.in. w książkach „Gry wideo. Zarys poetyki” czy „Video Games and Gaming Culture” – badacz ukuł termin emersja oznaczający burzenie przez twórcę iluzji uczestnictwa w rzeczywistości cyfrowo wykreowanej, co jest niejako przeciwieństwem definiującej dotąd takie doświadczenie immersji, czyli zanurzenia w wykreowanym świecie.

Dr Kubiński wykazał, że w środowisku cyfrowym mogą powstać teksty artystyczne korzystające z takich samych technik jak w klasycznych dziełach kultury. Badacz nie unika też popularyzacji i publicystyki, a ostatnio próbuje nadać swej pracy bardziej użytkowy charakter, łącząc nauki ścisłe z humanistycznymi. Prowadzony przez niego projekt badawczo-rozwojowy Narra – „Narzędzie kompleksowo wspierające proces tworzenia fabuły w grach wideo” – adresowany jest do twórców fabuł gier, którym ma pomóc w szybszym i prostszym przełożeniu pomysłów fabularnych na język informatyki, co jest procesem długim i mozolnym.

Reklama
Reklama