Rynek

W Stanach to prawdziwy Czarny Piątek, u nas zaledwie szary

torbakhopper / Flickr CC by 2.0
Próby przeszczepienia amerykańskiej tradycji Czarnego Piątku na nasz grunt nie są na razie zbyt udane. Może dlatego, że polskie sklepy przygotowują marne promocje.

Piątek po Święcie Dziękczynienia jest w Stanach Zjednoczonych nie tylko oficjalnym otwarciem sezonu bożonarodzeniowych zakupów, ale też sam w sobie stał się wyjątkowym świętem handlu – zarówno tego tradycyjnego, jak i internetowego.

Amerykańskie sieci handlowe nie boją się ogromnych przecen i robią wszystko, żeby tego dnia ich sklepy przeżywały szturm. A skoro coś funkcjonuje za Oceanem, to dlaczego by nie spróbować skopiować tego pomysłu?

Nasze sieci handlowe z jednej strony chętnie używają hasła „Czarny Piątek” w reklamach, ale równocześnie nie chcą przecenami walczyć o klienta tak zawzięcie jak ich amerykańscy odpowiednicy. Także w społeczeństwie dominuje przekonanie, że prawdziwe okazje trafiają się dopiero po Bożym Narodzeniu, podczas wyprzedaży, a teraz – w szale świątecznych zakupów – sklepy chcą przecież zarobić jak najwięcej.

Nic zatem dziwnego, że u nas zamiast Czarnego jest co najwyżej Szary Piątek. Sklepy udają, że promocje są tak atrakcyjne jak w Stanach Zjednoczonych, a klienci w większości w ogóle nie traktują tego dnia szczególnie. Ci, którzy skorzystali z okazji na przykład w amerykańskich sklepach internetowych, są często szczególnie oburzeni, widząc, jak marne oferty przygotowały nasze centra handlowe.

Polskie sieci powinny się zdecydować. Albo chcą amerykańską tradycję naprawdę wprowadzić do naszego kraju, ale wówczas muszą zaszokować klientów cenami. Albo stwierdzają, że nie jest im to do niczego potrzebne, skoro sklepy i tak są pełne w czasie Adwentu. W takim wypadku jednak niech przestaną używać hasła „Czarny Piątek”, bo po prostu nas wszystkich oszukują.

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Głód jest najlepszym kucharzem. Kręte drogi restauratorów

Justyna Słupska-Kartaczowska, szefowa kuchni uhonorowana przez kulinarny przewodnik Gault & Millau, o swojej drodze do gotowania i o tym, co czeka restauratorów.

Juliusz Ćwieluch
24.12.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną