Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Bójka na niebie

Czy tanie latanie zdrożeje

Uzależnienie małych portów lotniczych od tanich linii jest tak duże, że od lat różnymi sposobami próbują swoim przewoźnikom „przychylać nieba”. Uzależnienie małych portów lotniczych od tanich linii jest tak duże, że od lat różnymi sposobami próbują swoim przewoźnikom „przychylać nieba”. Maciej Kosycarz / KFP
Polskie niebo stało się polem starcia dwóch dużych tanich linii lotniczych. Skorzystali pasażerowie i kilkanaście polskich lotnisk. Ale co będzie, gdy zdrożeje ropa?
Polityka

Przy międzynarodowych rejsach obecność na lotnisku dwie godziny przed planowanym startem to powszechna, sugerowana przez organizatorów norma. Jednak zarząd portu w podwarszawskim Modlinie od niedawna zaleca, żeby w terminalu stawić się aż trzy godziny przed planowanym startem, jeśli samolot odlatuje wieczorem. Dlaczego? Bo kolejki do kontroli bezpieczeństwa, zaostrzonej po zamachach w Belgii, są coraz dłuższe, a lotnisko nie radzi sobie z… własnym sukcesem.

Port w Modlinie otwarto blisko cztery lata temu. Zaczął od falstartu i sporych kłopotów ze źle zbudowanym pasem startowym. Potem z każdym miesiącem było lepiej. Modlin rozwijał się najszybciej w Europie. W 2015 r. przez terminal przewinęło się 2,6 mln pasażerów, w tym roku zapewne zostanie przekroczona granica 3 mln. Na tylu podróżnych nie była jednak projektowana niewielka hala. Już dziś pęka w szwach. Wkrótce ma się zacząć jej rozbudowa, a na razie odlatujący z Modlina muszą za niskie ceny biletów płacić swoim czasem i przyjeżdżać tu coraz wcześniej.

Modlin to fenomen, bo w krótkim czasie został piątym lotniskiem w Polsce. Jednak i inne porty kwitną. W ubiegłym roku w Krakowie liczba pasażerów zwiększyła się o ponad 10 proc., w Gdańsku o prawie 13 proc., a w Katowicach o 14 proc. Nawet na małych lotniskach, które ciągle muszą drżeć o swoją przyszłość, przybyło sporo klientów. Przez Szczecin i Lublin przewinęło się ponad 40 proc. pasażerów więcej niż w 2014 r. O 6 proc. poprawił też wynik największy w Polsce stołeczny port im. Chopina, czyli dawne Okęcie, któremu rozwój Modlina najwyraźniej nie szkodzi.

Polityka 17.2016 (3056) z dnia 19.04.2016; Rynek; s. 44
Oryginalny tytuł tekstu: "Bójka na niebie"
Reklama