Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Te kampanie reklamowe doprowadziły firmy do milionowych strat

10 kampanii reklamowych, które wprowadzały konsumentów w błąd i zostały za to surowo ukarane.

Kampanie reklamowe to często balansowanie na cienkiej granicy między wiarygodną konfabulacją a jawnym wprowadzaniem ludzi w błąd. BusinessInsider stworzył listę firm, którym powinęła się noga i które zapłaciły rekordowe kary za przekazywanie konsumentom treści niezgodnych z prawdą. Oto one.

.Tumblr.

Uber

Amerykańska korporacja została ukarana niemałą grzywną (20 mln dolarów), nałożoną na nią przez Federalną Komisję Handlu. Jaki był powód wymierzenia takiej kary? Okazało się, że Uber świadomie wprowadza w błąd swoich potencjalnych kierowców, obiecując im roczne pensje, których wysokość nie miała żadnego związku z rzeczywistością.

Jak oceniała FTC tylko 10 proc. kierowców udało się uzyskać wynagrodzenie w wysokości zbliżonej do tego, czym kusił ich przyszły pracodawca. Zarobki reszty kierowców zupełnie im nie dorównywały.

.Max Charping/Flickr CC by 2.0.

Activia

Przed rokiem 2008 popularny także w Polsce jogurt był reklamowany jako produkt o działaniu leczniczym, którego skuteczność miała być dowiedziona naukowo. Zawarte w Activii bakterie miały dobroczynnie wpływać na florę jelitową i tym samym zabezpieczać nasz organizm przed przeziębieniami i grypą.

Informacje o zbawiennym dla zdrowia działaniu jogurtu były też podane na etykiecie produktu i zdaniem Federalnej Komisji Handlu sugerowały konsumentowi, że jego skuteczność została dowiedziona w trakcie badań klinicznych. FTC uznało to za wystarczający powód do ukarania koncernu. Ugoda kosztowała koncern Danton 45 mln dol.

.Tomasz Korzewski/Polityka.

Volkswagen

Nazwa marki miała kojarzyć się z luksusowymi samochodami, ale ostatnimi czasy stała się raczej symbolem perfidnego oszukiwania konsumentów. Koncern wprowadził w swoich samochodach zmiany pozwalające oszukiwać podczas testów emisji spalin.

Reklama