Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Mycie ratuje życie

Wojna mydlana

Krajalnica w Muzeum Mydła i Historii Brudu w Bydgoszczy. Krajalnica w Muzeum Mydła i Historii Brudu w Bydgoszczy. Monkpress / EAST NEWS
Na Covid-19 nie ma leku, brakuje też na razie szczepionek, więc większości z nas pozostaje fizyczna ochrona i nieustanna dezynfekcja. Pandemia wywołała nie tylko wzmożony popyt na mydło, ale także wojnę mydła w kostkach z mydłem w płynie.
Ręcznie wytwarzane mydło w kostkach bez konserwantów i chemicznych zapachów.Shutterstock Ręcznie wytwarzane mydło w kostkach bez konserwantów i chemicznych zapachów.

Od wybuchu pandemii lepiej od mydła sprzedają się tylko maseczki. 250 tys. użytkowników aplikacji na smartfony Listonic, służącej do tworzenia list zakupów, po 14 marca kupowało ponad dwa razy więcej mydła niż przed wybuchem pandemii. Na początku wpisując na listę tylko „mydło”, bez rozróżniania marek i formy – pamięta Emil Krzemiński, menedżer platformy. Z czasem w walce kostki z dozownikiem przewagę zaczęły zyskiwać mydła w płynie. – Od marca do końca października 2020 r. Polacy kupili o 23 proc. więcej mydeł w kostkach niż w tym samym okresie rok wcześniej. Wzrost sprzedaży mydeł w płynie był jeszcze większy, wyniósł 56 proc. – informuje Renata Juszkiewicz z POHiD (Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji). W sieci Rossmann przez pierwsze dwa miesiące 2020 r. sprzedawano 18 tys. opakowań mydła miesięcznie, po marcu aż 40 tys. Potem popyt nieco spadł, ale do pierwotnego poziomu już nie wrócił, przekracza 20 tys.

Na spontanicznej akcji „czyste ręce” zarobił głównie handel, gdyż ceny szybko dostosowywały się do rosnącego popytu. Mydła w płynie zdrożały, zwłaszcza na początku pandemii, gdy producentom zabrakło opakowań z pompką, których największym dostawcą są firmy chińskie. Miały największe wzięcie, zwłaszcza te, których dozownik można uruchomić łokciem, bez dotykania. Wydają się bardziej bezpieczne od kostki, której dotyka wiele osób. Rekordowy, bo prawie o 60 proc., wzrost cen mydła w płynie wiadomościkosmetyczne.pl odnotowały w sieciach Cash&Carry, w których zaopatrują się przedsiębiorcy i instytucje. Kostki w firmowych toaletach obecnie nikt już sobie nie wyobraża. Królują pojemniki z mydłem w płynie Merida, których zawartość można uzupełniać.

Pod koniec roku mimo rosnącego popytu ceny przyhamowały.

Polityka 5.2021 (3297) z dnia 26.01.2021; Rynek; s. 38
Oryginalny tytuł tekstu: "Mycie ratuje życie"
Reklama