Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Długi rajd

Długi rajd Sobiesława Zasady

Sobiesław Zasada Sobiesław Zasada Andrzej Banas/Polska Press / EAST NEWS
Sobiesław Zasada, niegdyś znany kierowca rajdowy, a obecnie przedsiębiorca, pionier polskiego kapitalizmu, nie zdołał zrealizować dwóch wielkich marzeń: nie zbudował fabryki samochodów oraz nigdy nie wygrał afrykańskiego rajdu Safari, w którym brał udział osiem razy. Za kilka dni wystartuje po raz dziewiąty. W wieku 91 lat.
Sobiesław Zasada w 1971 r.Leszek Łożyński/Reporter Sobiesław Zasada w 1971 r.

Po raz pierwszy z Frankfurtu do Nairobi poleci klasą biznes – przyznaje POLITYCE. Do tej pory latał w klasie turystycznej, gdyż różnicę w cenie uznawał za nieprzyzwoitą. Sobiesław Zasada to przecież krakus – śmieją się niektórzy znajomi. Nie poleci z nim do Kenii Błażej Krupa, znany rajdowiec, który dwa razy był jego pilotem w rajdzie Safari w latach 1978 i 1979 i któremu Zasada zaproponował to także teraz. Krupa, młodszy od Zasady, nie startuje w rajdach już od lat, ale propozycję rozważał na poważnie. Poleciał do Portugalii na mistrzostwa świata, konsultował się też z Maciejem Szczepaniakiem, pilotem Kajetana Kajetanowicza, w rezultacie jednak odmówił.

To już nie są rajdy, ale krótkie wyścigi – mówi Błażej Krupa. Nie ma mowy, by jak przed laty nocą objeżdżać trasę po morderczych kenijskich bezdrożach, kiedy trzeba się było liczyć ze spotkaniem na trasie zarówno stada krów, jak i słoni albo nagle okazywało się, że po ulewnych deszczach lokalna rzeczka stała się nieprzejezdna. Wtedy rajd potrafił liczyć nawet 5 tys. km, teraz zaledwie tysiąc. Sobek wygrywał taktyką, świetną kondycją, był niesamowicie wytrzymały, dziś ta przewaga znaczy mniej – twierdzi Krupa. On był jak maratończyk, teraz wygrywają sprinterzy. Rajd jest krótki, jedzie się tylko w dzień, każdy odcinek można wcześniej przejechać tylko dwa razy. Trasy trzeba się więc uczyć, oglądając ją na YouTube. Sobek to wszystko wie. Kiedy jednak Krupa zapytał go, dlaczego chce w takim wyścigu startować, odpowiedział mu tylko: „bo nikt przede mną tego nie zrobił”.

POLITYCE Sobiesław Zasada mówi, że do startu w rajdzie namówił go Maciej Woda, który w Polsce prowadzi angielską firmę przygotowującą samochody do rajdów. Dla forda fiesty, którym pojedzie Zasada, to doskonała reklama.

Polityka 25.2021 (3317) z dnia 15.06.2021; Rynek; s. 42
Oryginalny tytuł tekstu: "Długi rajd"
Reklama