Rynek

Odpowiedzialni i innowacyjni

Ruža Tomić Fontana, dyrektorka generalną Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie Ruža Tomić Fontana, dyrektorka generalną Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie mat. pr.
Rozmowa z Ružą Tomić Fontaną, dyrektorką generalną Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Polityka: Jaki był 2024 rok dla Coca-Cola HBC? Na czym się skupialiście?

Ruža Tomić Fontana: Przede wszystkim byliśmy wierni naszej strategii i priorytetom. Oznacza to, że ten rok minął pod znakiem rozwoju portfolio, tak aby nasi klienci – właściciele punktów sprzedaży mieli w nas partnera napojowego z pełnym wachlarzem produktów z różnych kategorii, a konsumenci mogli znaleźć na półce sklepowej dokładnie taki napój, na jaki mają właśnie ochotę – bez względu na porę dnia i okazję. Wprowadziliśmy m.in. nowe warianty Burn, Monster, w tym wersje ZERO, których mamy już ponad 37% w ofercie, wzmacnialiśmy kategorię napojów gazowanych dla dorosłych z marką Kinley na czele i rozpoczęliśmy transformację segmentu niegazowanych napojów, odsłaniając nowe oblicze Fuzetea. Stawialiśmy także na kategorię alkoholi – 2024 był pierwszym rokiem dystrybucji naszej nowej marki wódki premium, którą jako Coca-Cola HBC kupiliśmy od Brown Forman, i marek piwnych od AB InBev.

Jako firma przywiązujemy wagę do tego, CO robimy, ale także, a może przede wszystkim JAK prowadzimy biznes. Dlatego w minionym roku skupialiśmy się też na na działaniach społecznych, jak wsparcie ofiar powodzi, i środowiskowych – w szczególności na wdrożeniu systemu kaucyjnego.

P: Znamy treść przepisów dotyczących systemu w Polsce. Jak przygotowujecie się do ich wdrożenia?

Ruža Tomić Fontana: Działamy w tym obszarze już od 2020 – wtedy jako cała branża napojowa zapoczątkowaliśmy debatę nt. systemu kaucyjnego, która intensywnie toczyła się także w minionym roku, kiedy trwały prace nad wprowadzeniem bardzo istotnych z punktu widzenia działania systemu poprawek do Ustawy przyjętej we wrześniu 2023 r. Cieszymy się, że głosy branży zostały wysłuchane i uruchomienie systemu kaucyjnego w Polsce zostało przesunięte na 1 października 2025 r. I uwzględniono też 3-miesięczny okres przejściowy. Ten czas jest potrzebny, bo w naszym przypadku wprowadzenie systemu wiąże się ze zmianą ponad 280 projektów etykiet i wzorów wielopaków, na których musimy umieścić symbol systemu, a także wszystkich kodów kreskowych EAN, i w końcu całą logistyką wprowadzania takich produktów na rynek.

To bardzo kompleksowy projekt i bardzo ważne zadanie dla całej branży napojowej - polski system będzie drugim największym w Europie zarówno pod względem potencjału samego rynku, jak i ilości opakowań, z którymi mamy tu do czynienia. Dlatego połączyliśmy siły z 10 producentami napojów i powołaliśmy spółkę Kaucja.pl, która ma stać się wspólnym dla branży operatorem systemu. Jako firma utworzyliśmy także oddzielny zespół, który przygotowuje nas do wejścia w system i wspiera w tym naszych klientów.

P: A co z innymi działaniami w ramach ESG?

,mat. pr.,

Ruža Tomić Fontana: Niezmiennym celem jest zero emisji netto do 2040 roku. Dlatego dalej modernizowaliśmy naszą flotę, wymienialiśmy lodówki u naszych klientów na niskoemisyjne, optymalizowaliśmy opakowania i procesy produkcyjne. Chcemy także zwiększać udział opakowań zwrotnych w naszym portfolio, dlatego w ubiegłym roku razem z naszym klientem - Lagardere, wprowadziliśmy szklane butelki zwrotne w ponad 100 punktach gastronomicznych i w niedalekiej przyszłości planujemy podwoić tę liczbę.

To oczywiście jeden z wielu kroków na drodze do zamkniętego obiegu opakowań i wszyscy uczestnicy rynku będą musieli je podjąć, bo mówimy o zmianie nawyków konsumenckich. To proces, który wymaga czasu i system kaucyjny odegra w nim kluczową rolę.

P: Jako firma wpływacie także na aspekty społeczne i ekonomię...

Ruža Tomić Fontana: To prawda. Zacznę od tego, że jesteśmy niezwykle dumni z tego, co udało nam się przez lata lokalnej działalności zbudować w Polsce - mamy trzy zakłady: w Radzyminie, w Staniątkach koło Krakowa i w Tyliczu, i cały, dobrze prosperujący łańcuch wartości. Tu kupujemy surowce, produkujemy napoje, płacimy podatki – wg ostatnich danych z 2023 roku kwota zapłaconych przez nas podatków do budżetu państwa wyniosła 1,4 mld zł. Zatrudniamy ponad 1600 osób, a każde miejsce pracy utrzymuje 7 kolejnych w innych sektorach gospodarki, dając w sumie niemal 13 000 etatów.

Jesteśmy z tego dumni, ale wiemy też, że idzie za tym odpowiedzialność. Dlatego poza działaniami biznesowymi, wspieramy młodych ludzi na rynku pracy i pomagamy lokalnym społecznościom, także w sytuacjach nadzwyczajnych jak ostatnia powódź. Od samego początku monitorowaliśmy sytuację, również bezpośrednio przez naszych ludzi z działu sprzedaży, którzy natychmiast zaangażowali się dobrowolnie w pomoc na miejscu, w pierwszej kolejności dostarczając wodę i napoje. Jako system Coca-Cola, współpracując między innymi z Polskim Czerwonym Krzyżem i Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, dostarczyliśmy ponad 150 000 litrów wody do dotkniętych powodzią miast. Kontynuując wsparcie dla powodzian Fundacja Coca-Cola HBC oraz The Coca-Cola Foundation przekazały prawie 2 miliony złotych na pomoc w realizacji misji WOŚP polegającej na wymianie sprzętu medycznego w szpitalach w Kłodzku, Nysie i Głuchołazach, które ucierpiały w wyniku kataklizmu.

P: Jakie są plany Coca-Cola HBC na rok 2025?

Ruža Tomić Fontana: Strategia i priorytety w zasadzie pozostają niezmienne – w 2025 będziemy dalej je realizować. Oznacza to rozwój portfolio, czyli szykujemy innowacje produktowe zarówno w kategoriach napojów gazowanych, niegazowanych, jak i produktów alkoholowych; realizację agendy ESG, w tym wejście w system kaucyjny i kolejne działania, które zbliżą nas do celu NetZero do 2040, i inwestycje – planujemy rozbudowę zakładu pod Krakowem. I oczywiście nie zapomnimy o wspieraniu lokalnych społeczności w ramach programu Youth Empowered oraz naszych zespołów – stawiając na ich rozwój i integrację. Polski rynek ma dla nas wyjątkowe znaczenie i to się z pewnością nie zmieni.

P: Mówimy tu o lokalnej strategii, a jak to się ma do globalnych planów firmy?

Ruža Tomić Fontana: Nasze lokalne cele są spójne z globalnymi założeniami Coca-Cola HBC. Zatem jak wspominałam są to – rozwój portfolio 24/7, zrównoważony rozwój, poszerzanie naszych możliwości – zarówno wewnętrznie, jeśli chodzi o nasz zespół, jak i zewnętrznie, pod kątem konkurencyjności, oraz lokalne inwestycje, które pozwalają nam to osiągnąć. I wspaniałe w tym podejściu jest to, że jako firma mamy jedną wizję, ale jednocześnie szanujemy różnorodność rynków i lokalnie wdrażamy rozwiązania, które będą najlepsze dla danego kraju i danej społeczności.

Tekst sponsorowany. Materiał powstał na zlecenie producenta napojów Coca-Cola.

Polityka 6.2025 (3501) z dnia 04.02.2025; Rynek; s. 44
Reklama

Czytaj także

null
Świat

Izrael kontra Iran. Wielka bitwa podrasowanych samolotów i rakiet. Który arsenał będzie lepszy?

Na Bliskim Wschodzie trwa pojedynek dwóch metod prowadzenia wojny na odległość: kampanii precyzyjnych ataków powietrznych i salw rakietowych pocisków balistycznych. Izrael ma dużo samolotów, ale Iran jeszcze więcej rakiet. Czyj arsenał zwycięży?

Marek Świerczyński, Polityka Insight
15.06.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną