Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Rynek

Wrzuć monetę, wrzuć monetę...

Zła wiadomość dla użytkowników komórek

Fot. Andy Melton, Flickr, CC by SA Fot. Andy Melton, Flickr, CC by SA
Czarny scenariusz jest taki: najdalej za dwa, trzy lata użytkownicy telefonów komórkowych będą musieli płacić także za odbierane rozmowy. Czy taka rewolucja dziś komukolwiek mieści się w głowie?

 

Taki model obowiązywał w Polsce przez krótki czas 20 lat temu, gdy telefonia komórkowa dopiero raczkowała, a szumiące aparaty Centertela mieściły się w walizce. Na początku lat 90. płaciło się nie tylko, gdy do kogoś dzwoniliśmy, ale również wtedy, gdy do nas dzwoniono. Wraz z upowszechnieniem się nowoczesnych sieci GSM taki model rozliczania został zastąpiony przez bardziej przyjazny i obowiązujący dziś w całej Europie – do rachunku wliczają nam tylko te rozmowy, które sami wykonujemy. Trudno sobie wyobrazić, aby to miało się zmienić. – Koń przyciśnięty do muru zaczyna kopać i gryźć – ostrzega jednak Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes sieci telefonii komórkowej Orange.

Koniem w tej metaforze są europejskie sieci telefonii komórkowych. Przyciskającym – Komisja Europejska oraz lokalni regulatorzy rynków telekomunikacyjnych (u nas jest to Urząd Komunikacji Elektronicznej). Ścianą – stawki za minutę połączenia, które za pomocą decyzji administracyjnych będą przez regulatorów obniżane.

Do tej pory w Europie komórkowcy trzymani byli pod kloszem – jako branża przyszłości i naturalna przeciwwaga dla monopoli sieci stacjonarnych. Jednak w wielu krajach dwaj, trzej operatorzy zdominowali rynek na tyle, że zaczęli narzucać ceny i blokować rozwój konkurencji. Na przykład w Polsce wytworzył się tzw. oligopol trzech firm: Ery, Orange i Plusa, który dopiero teraz usiłują nadgryzać Play oraz operatorzy wirtualni. Dlatego okres ochronny dla najsilniejszych powoli się kończy.

W 2007 r. operatorzy przeżyli już jedno starcie z regulatorami i władzami UE w związku ze skandalicznie wysokimi cenami rozmów międzynarodowych (roamingu).

Polityka 21.2008 (2655) z dnia 24.05.2008; Rynek; s. 38
Oryginalny tytuł tekstu: "Wrzuć monetę, wrzuć monetę..."
Reklama