Społeczeństwo

Pociągi ze specjalnym klimatem

Niebezpieczne pociągi [W najnowszej POLITYCE]

Tory jazdy są nafaszerowane ostrzeżeniami, znakami sygnalizacyjnymi, blokadami. Tory jazdy są nafaszerowane ostrzeżeniami, znakami sygnalizacyjnymi, blokadami. Brandon Townley/Flickr RF/Getty Images / FPM
Atak ostrej zimy zatrzymał niedawno w szczerym polu kilka pociągów. Ale dla pasażerów może to i lepiej, żeby był mróz. Stojące pociągi są znacznie bezpieczniejsze od jadących.

Wczesny ranek tej zimy. Pociąg nr 20840 do Żyrardowa stał pod semaforem wjazdowym na modernizowanej trasie w Radziwiłłowie Mazowieckim, czekając na sygnał zezwalający na jazdę. Po kilkunastu minutach na semaforze wyświetlił się sygnał zastępczy (światło czerwone i migające białe). A pod nimi – na czarnym kwadracie – biała ukośna kreska; to wskaźnik W24 informujący, że trzeba jechać po lewym torze, niewłaściwym dla kierunku jazdy. To maszynistę zdumiało. O takiej sytuacji powinien być poinformowany jeszcze przed wyjazdem na szlak i to na piśmie. – Chwyciłem za radiotelefon – relacjonuje. – Pytam dyżurnego ruchu: To ja będę jechał po lewym!?

W głośniku zaległa grobowa cisza. Nagle maszynista zobaczył światła pociągu Warszawa–Łódź, sunącego z prędkością 120 km na godzinę po torze, po którym właśnie kazano mu jechać. Minął jego osobowy w pełnym pędzie. Po chwili na semaforze wyświetlił się już sygnał klasyczny, kierujący go na tor prawy. Pojedzie pan dalej? – spytał tylko dyżurny. – Myślałem przez chwilę, że nie pojadę – wspomina maszynista. – Ręce mi dygotały, chciałem wezwać Komisję, zresztą powinienem był. Ale nie zrobiłem tego.

(…)

Polska jest na czele europejskich statystyk, jeśli chodzi o liczbę ofiar śmiertelnych w wypadkach kolejowych; wyprzedzają nasz kraj Bułgaria, Rumunia i Węgry. W ogólnej ocenie ryzyka związanego z transportem kolejowym tylko Rumunia wypada gorzej niż Polska. (…) Maszyniści nie mają złudzeń: system nie zawsze działa poprawnie, wiele pociągów…

Cały artykuł Violetty Krasnowskiej-Sałustowicz w najnowszym numerze POLITYKI  – dostępnym w kioskach, w wydaniach na iPadzie, Kindle i w Polityce Cyfrowej! Polecamy!

 

Reklama

Czytaj także

null
Świat

Izrael kontra Iran. Wielka bitwa podrasowanych samolotów i rakiet. Który arsenał będzie lepszy?

Na Bliskim Wschodzie trwa pojedynek dwóch metod prowadzenia wojny na odległość: kampanii precyzyjnych ataków powietrznych i salw rakietowych pocisków balistycznych. Izrael ma dużo samolotów, ale Iran jeszcze więcej rakiet. Czyj arsenał zwycięży?

Marek Świerczyński, Polityka Insight
15.06.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną