Świat

„Newsweek” bez papieru

Najnowsza okładka tygodnika. Najnowsza okładka tygodnika. EPA / PAP

Od nowego roku amerykański „Newsweek” przechodzi do Internetu. Nie miał wyjścia – sprzedaż pisma spadła z 3,14 mln egzemplarzy w 2000 r. do ciągle imponującego 1,5 mln, ale udział dochodów z reklam w budżecie spadł o 80 proc. Ucieczka do sieci ma ograniczyć deficyt pisma, który w 2011 r. sięgnął 40 mln dol. przede wszystkim z powodu wysokich kosztów obsługi zadłużenia.

Tygodnik „Time”, największy konkurent „Newsweeka”, ma się tylko nieco lepiej – zanotował spadek sprzedaży z 4,2 mln w 1997 r. do 3,38 mln obecnie. Tygodniki muszą szukać nowych sposobów dotarcia do czytelników, zwłaszcza młodych. Wiek przeciętnego czytelnika „Time’a” to już 45 lat, „Newsweeka” – 47. Według Pew Research Center w ciągu dekady odsetek respondentów, którzy w ciągu ostatniej doby zajrzeli do jakiegokolwiek tygodnika, spadł z 23 do 17 proc. Do Internetu uciekają nie tylko czytelnicy – liczba stron reklamowych we wszystkich amerykańskich tygodnikach spadła z 18 tys. w 2006 r. do prognozowanych 10 tys. w 2012 r. W tym roku po raz pierwszy przychody z reklam w amerykańskim Internecie będą wyższe od tych z całej prasy drukowanej.

Migracja czytelników do Internetu nie oznacza, że są oni skłonni przerzucić tam również swoje pieniądze. W czerwcu potężny portal polityczny „The Huffington Post” zaprezentował w sieci swój płatny tygodnik. Z powodu minimalnego zainteresowania od sierpnia jest on już dostępny za darmo. Eksperci twierdzą, że to samo może czekać „Newsweek”. Ale źródeł porażki doszukują się w polityce redakcyjnej (próby tabloidyzacji) i inwestycyjnej. Dwa lata temu właściciele tygodnika uznali, że jego marka niewiele znaczy w Internecie, i dlatego doprowadzili do sojuszu z prężnym portalem informacyjnym „The Daily Beast”. Teraz treści z portalu nadal będą dostępne za darmo, a sojusz ma zarabiać na internetowych tekstach „Newsweeka”.

Polityka 43.2012 (2880) z dnia 24.10.2012; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 7

Warte przeczytania

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Świat

Gdzie na świecie aborcja jest legalna, a gdzie kobiety muszą ją wykonywać w podziemiu?

Co roku na świecie dokonuje się ponad 40 mln aborcji – głównie w tych krajach, gdzie poziom wiedzy na temat antykoncepcji jest niski.

Redakcja
22.10.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną