Świat

Pekin losuje tablice

Centrum Pekinu tonie w samochodach praktycznie przez całą dobę. Centrum Pekinu tonie w samochodach praktycznie przez całą dobę. David Gray/Reuters / Forum

Aby okiełznać żywiołowy rozwój ruchu na ulicach, zakorkowana od rana do wieczoru stolica Chin wprowadziła losowanie tablic rejestracyjnych. A bez tablic Pekińczyk nie kupi samochodu. Nowe zasady obowiązują od stycznia ubiegłego roku. Losowania odbywają się co miesiąc, transmituje je telewizja, niczym wyniki totka, a pula tablic do rozlosowania za każdym razem nie przekracza 20 tys. W pierwszym wystartowało 187 tys. kandydatów, a w ostatnim, w listopadzie tego roku, już ponad 1,12 mln. Nic dziwnego – stolica ma dziś 15 mln legalnych mieszkańców i ok. 6 mln przybyszów z prowincji, bez meldunku (statystyki nie są tu najmocniejszą stroną). Napływowi nie mają szans na tablice, mogą się o nie za to starać stacjonujący tu wojskowi, obywatele Hongkongu, Makao i Tajwanu.

Internauci na Sina Weibo, najpopularniejszej chińskiej blogosferze, ustalili, że za każdym razem na listach pojawia się nazwisko Liu Xuemei, nazwali go nawet „królem loterii”. Ktoś wytropił, że tak właśnie nazywa się wicedyrektor stołecznego departamentu zarządzania pojazdami. Władze, według nowego stylu, odpowiedziały na krytykę, że Liu to bardzo popularne nazwisko, ale ta odpowiedź chyba nie przekonała zainteresowanych.

Polityka 49.2012 (2886) z dnia 05.12.2012; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 7

Warte przeczytania

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kultura

„Motel Polska”, czyli perwersyjna propaganda PiS

O nie, „Motel Polska” to nie jest produkcja żenująca. Nie jest obciachem, popisem złego gustu i amatorszczyzny. To produkt jak najbardziej przemyślany, diablo przewrotny i wyrachowany.

Jan Hartman
01.12.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną