Prenumerata na trudne czasy.

6 miesięcy za 99 zł.

Subskrybuj
Świat

Domki z kalki

Deja vu

materiały prasowe
Alpejskie miasteczko, wieża Eiffla, Manhattan – w Chinach powstają repliki architektury z całego świata. Kultura kopiowania jest tam głęboko zakorzeniona. Inaczej niż u nas świadczy o poczuciu dominacji.

Wysoka wieża kościelna, pastelowe domki – położone nad jeziorem miasteczko Hallstatt wygląda jak z pocztówki. Słychać w nim dźwięk krowich dzwonków i jodłowania, w każdym oknie stoją szarotki. Ale to nie jest alpejskie miasteczko Hallstatt. Jesteśmy w Huizhou, w południowych Chinach.

Imperialne maniery

Kiedy w zeszłym roku do Austrii dodarła wieść, że miasteczko zostało „sklonowane”, jego mieszkańcy zapałali świętym oburzeniem. Choć nie wszyscy – burmistrz Alexander Scheutz był zachwycony. – Jesteśmy bardzo dumni – powiedział, podpisując umowę z nowo powstałym miastem partnerem. Teraz już wiadomo, dlaczego: takie partnerstwo to doskonała promocja. Liczba chińskich turystów w oryginalnym Hallstatt w ciągu jednego zaledwie roku wzrosła z 50 do 1000.

Dyskusja o tym, jak traktuje się w Chinach własność intelektualną, rozgorzała na nowo, kiedy pekiński projekt Zahy Hadid odtworzono w mieście Chongqing na północy kraju. Być może zostanie on oddany do użytku szybciej niż oryginał. Kompleks kopulastych budynków biurowo-handlowych, o nazwie Wangjing Soho, jest wierną kopią zaprojektowanego przez słynną architektkę Galaxy Soho w Pekinie. Obydwa projekty doskonale wpisują się w nurt kosmicznych budowli, zapoczątkowany w 2007 r. przez Paula Andreu. To on jest twórcą szklanej kopuły, w której mieści się siedziba Teatru Narodowego w Pekinie.

Hadid ma zamiar podjąć kroki prawne, a Pan Shiyi, szef miliarder imperium Soho, poprzysiągł, że postawi winnych przed sądem. Ale deweloper Meiquan z Chongqing zapewnia, że jest niewinny. Na konferencji prasowej stwierdził, że projekt nie był inspirowany dziełem Hadid, tylko kształtami otoczaków na brzegu rzeki Jangcy, nad którą zbudowano miasto Chongqing. W odpowiedzi na skandal powstał nawet slogan reklamowy „Nie kopiujemy – chcemy jedynie ulepszać”.

 

Artykuł pochodzi z najnowszego 4 numeru tygodnika FORUM w kioskach od poniedziałku 28 stycznia 2013 r.

Reklama

Warte przeczytania

Czytaj także

Kultura

Sto najodważniejszych polskich piosenek. Nie zawsze chodzi o tekst

Co się stało z odwagą twórców piosenek? I czy oznacza ona dziś to samo co przed laty? Zmianę pomaga prześledzić nowe wydawnictwo poświęcone polskiej muzyce ostatnich dekad.

Mirosław Pęczak
16.08.2022
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną