Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Świat

Trujące, bo polskie?

Słowacja poskarżyła się Brukseli na brudne i trujące jedzenie z Polski – i nic dziwnego, bo tamtejsze media od miesięcy nie piszą niemal o niczym innym. Najnowszą falę krytyki wywołało ostrzeżenie polskiego producenta słodyczy, że część jego produktów może być skażona trutką na szczury. Wyroby trafiły też do Niemiec oraz Czech i również w tych krajach – zgodnie z zaleceniem producenta – zostały pospiesznie wycofane ze sklepów. Trwa śledztwo, które ma ustalić, czy do skażenia rzeczywiście doszło i kto za nie odpowiada. Ale na Słowacji nikt nie czeka na wyniki śledztwa, media cały czas podają kolejne informacje o tym, że słodycze były trujące, a szef miejscowego sanepidu jeździ po kraju i osobiście sprawdza, czy w wiejskich sklepikach nie ma polskich słodyczy. Temat wyraźnie pasuje do słowackich wyobrażeń o Polsce, bo w przypadku kolejnych publikacji nikt już nawet nie sili się na sprawdzanie faktów, tylko powiela niesprawdzone informacje.

„Skąd bierze się ta zadziwiająca słowacka awersja wobec Polaków?”– pyta w konserwatywnym tygodniku „Tyżdeń” Alena Akacsova. „Polskie” stało się synonimem czegoś, co jest podrzędnej jakości i szkodzi zdrowiu. „Czyżbyśmy utknęli w latach 80., kiedy komunistyczna propaganda podsuwała nam obrazki Polaków stojących w nieskończonych kolejkach po jakiekolwiek jedzenie?” – pyta Akacsova. I przypomina, że – jakkolwiek polskie wyroby spożywcze są rozmaite, od tanich po luksusowe – Słowacy importują i chcą kupować tylko te najtańsze. Nikt już nie pamięta skandalu z niemieckimi ogórkami i bakterią E. coli, ale za to każdy zna przykład z polską solą czy polskimi lodami – „jakkolwiek te drugie jedli tylko Polacy, a nie my”.

Polityka 06.2013 (2894) z dnia 05.02.2013; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 7
Reklama

Warte przeczytania

Czytaj także

null
Kraj

Po co przyjechał do Polski szef największej firmy zbrojeniowej świata? I co w Warszawie usłyszał?

Kiedy szef Lockheeda odwiedza jakiś kraj, pojawiają się elektryzujące pogłoski, plotki i podejrzenia. Np. o kolejnych zamówieniach F-35. Trzeba pamiętać, że taka wizyta to dyplomacja biznesowa, a nie obwoźny handel. A poza tym – kto wie, czy ważniejsza od lotnictwa nie jest tu artyleria rakietowa.

Marek Świerczyński, Polityka Insight
15.02.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną