Świat

Wykop jankesa

Futbol amerykański

materiały prasowe
Super Bowl oglądało w tym miesiącu ponad 100 milionów ludzi. Amerykanie wyłożyli kasę na 10 mln opakowań chipsów, 45 mln kg skrzydełek kurczaka i 420 mln litrów piwa. Beyonce dała show, PSY zadebiutował w reklamie, której 30 sekund emisji kosztowało 4 mln dol. Futbol amerykański to niezły biznes. Dlaczego z trudem przebija się gdzie indziej?

Finał sezonu amerykańskiej Narodowej Ligi Futbolowej NFL to tradycyjny mecz liderów, czyli Super Bowl. Zwycięzca zdobywa tytuł „mistrza świata”, co jest o tyle niefortunnym określeniem, że w lidze NFL gra zaledwie garstka obcokrajowców. Z 1600 zarejestrowanych w tym roku na zawodników tylko 74 urodziło się poza granicami Stanów Zjednoczonych. Nie znaczy to jednak, że we współczesny futbol amerykański gra się wyłącznie w Ameryce.

Podobnie jak dziś wyglądała kiedyś sytuacja innych typowo amerykańskich dyscyplin sportowych. Pierwsi gracze urodzeni poza granicami USA w koszykarskiej lidze NBA pojawili się dopiero w latach 70. Mimo że sport ten rozwijał się na całym świecie (na przykład w byłej Jugosławii), najlepsi gracze od zawsze grali w NBA, a drużyna amerykańska dominowała w rozgrywkach olimpijskich. Obecnie w lidze NBA występuje już ponad 80 obcokrajowców, w tym takie gwiazdy jak Niemiec Dirk Nowitzki, Francuz Tony Parker czy Hiszpan Pau Gasol. W ligach akademickich grają nawet przedstawiciele Afganistanu, Fidżi czy Zimbabwe.

Dream Team na nowo

Zwycięzca amerykańskiej ligi bejsbolu, podobnie jak w futbolu, również zdobywa tytuł „mistrza świata”, ale o ile w poprzednich latach mogło to budzić rozbawienie, dziś nikogo nie dziwi. W ostatnim sezonie aż 28,4 proc. zawodników było bowiem obcokrajowcami. To gra popularna na Kubie i w Kanadzie, a w Japonii jest jednym ze sportów narodowych.

 

Artykuł pochodzi z najnowszego 6 numeru tygodnika FORUM w kioskach od poniedziałku 11 lutego 2013 r.

Warte przeczytania

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Fotoreportaże

Kameralnie i lokalnie. Oto finaliści 10. edycji Nagrody Architektonicznej

Przedstawiamy pięciu finalistów jubileuszowej 10. edycji Nagrody Architektonicznej POLITYKI. W tym roku wyjątkowo dokładamy do puli dodatkową piątkę najciekawszych ubiegłorocznych realizacji, aby nasi czytelnicy mogli wybrać z niej swojego faworyta.

Piotr Sarzyński
13.04.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną