Świat

Wykop jankesa

Futbol amerykański

materiały prasowe
Super Bowl oglądało w tym miesiącu ponad 100 milionów ludzi. Amerykanie wyłożyli kasę na 10 mln opakowań chipsów, 45 mln kg skrzydełek kurczaka i 420 mln litrów piwa. Beyonce dała show, PSY zadebiutował w reklamie, której 30 sekund emisji kosztowało 4 mln dol. Futbol amerykański to niezły biznes. Dlaczego z trudem przebija się gdzie indziej?

Finał sezonu amerykańskiej Narodowej Ligi Futbolowej NFL to tradycyjny mecz liderów, czyli Super Bowl. Zwycięzca zdobywa tytuł „mistrza świata”, co jest o tyle niefortunnym określeniem, że w lidze NFL gra zaledwie garstka obcokrajowców. Z 1600 zarejestrowanych w tym roku na zawodników tylko 74 urodziło się poza granicami Stanów Zjednoczonych. Nie znaczy to jednak, że we współczesny futbol amerykański gra się wyłącznie w Ameryce.

Podobnie jak dziś wyglądała kiedyś sytuacja innych typowo amerykańskich dyscyplin sportowych. Pierwsi gracze urodzeni poza granicami USA w koszykarskiej lidze NBA pojawili się dopiero w latach 70. Mimo że sport ten rozwijał się na całym świecie (na przykład w byłej Jugosławii), najlepsi gracze od zawsze grali w NBA, a drużyna amerykańska dominowała w rozgrywkach olimpijskich. Obecnie w lidze NBA występuje już ponad 80 obcokrajowców, w tym takie gwiazdy jak Niemiec Dirk Nowitzki, Francuz Tony Parker czy Hiszpan Pau Gasol. W ligach akademickich grają nawet przedstawiciele Afganistanu, Fidżi czy Zimbabwe.

Dream Team na nowo

Zwycięzca amerykańskiej ligi bejsbolu, podobnie jak w futbolu, również zdobywa tytuł „mistrza świata”, ale o ile w poprzednich latach mogło to budzić rozbawienie, dziś nikogo nie dziwi. W ostatnim sezonie aż 28,4 proc. zawodników było bowiem obcokrajowcami. To gra popularna na Kubie i w Kanadzie, a w Japonii jest jednym ze sportów narodowych.

 

Artykuł pochodzi z najnowszego 6 numeru tygodnika FORUM w kioskach od poniedziałku 11 lutego 2013 r.

Warte przeczytania

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Czy wiesz, skąd pochodzi to, co nosisz?

Firmy odzieżowe (i nie tylko) lubią zapewniać, że są społecznie odpowiedzialne. Pora im powiedzieć: sprawdzam. Zwłaszcza w czasach pandemii.

Jędrzej Dudkiewicz
28.09.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną