Gazeta rozpatruje zmiany zachowań spowodowane przez przeciągający się kryzys gospodarczy w kraju, gdzie oszczędzanie przywołuje wspomnienia biedy z czasów socjalistycznych.
Tak więc, zauważa Pravda, "Niektórzy ludzie nadal kupują towary markowe, gdyż mają potrzebę okazywania, że mogą sobie na to pozwolić. Ale coraz więcej osób myśli inaczej: [...] „konsumpcja alternatywna” jest coraz bardziej powszechna, ale, według opinii socjologa, ten trend jest wciąż znacznie mniej widoczny na Słowacji niż w bogatszych krajach Europy Zachodniej".
Preferowanym narzędziem bardziej oszczędnych Słowaków jest Internet, który pozwala im na porównywanie cen i oferuje rozmaite rabaty. Czyli – zgodnie z wyjaśnieniami jednej z konsumentek – udajemy się do fryzjera, kosmetyczki lub w podróż tylko wówczas, gdy jesteśmy zaopatrzeni w kupony zapewniające zniżki. Kupujemy opony, remontujemy mieszkania albo myjemy okna za pośrednictwem witryn oferujących upusty. Pozwala nam to zaoszczędzić kilkaset euro rocznie.
Informacja pochodzi ze strony Presseurop
Kupowanie używanej odzieży, międzysąsiedzka wymiana usług czy też grupowe spędzanie wakacji. Oto niektóre nowe nawyki „mieszkańców Słowacji, którzy – jak powiadamia dziennik Pravda – nie zostali złamani przez kryzys, ale raczej nauczyli się z nim żyć”.
Reklama