Świat

Spaleni słońcem

Jak brytyjskie tabloidy doprowadziły do Brexitu

„The Sun” ma też licznych czytelników w Hiszpanii, brytyjskich emerytów. Ci raczej dostana w kość na Brexicie „The Sun” ma też licznych czytelników w Hiszpanii, brytyjskich emerytów. Ci raczej dostana w kość na Brexicie Jorge Zapata/EPA / PAP
Za te kilka punktów procentowych, które przesądziły o Brexicie, zwolennicy wyjścia z Unii mogą podziękować największemu tabloidowi na Wyspach.
materiały prasowe

Właściciel „The Sun” długo się wahał. 85-latek ważył interesy komercyjne i prawicowe sympatie. Nikt nie wiedział do końca, co tak naprawdę myśli: jego świeżo poślubiona czwarta żona zakazała mu podobno tweetowania. W końcu Rupert Murdoch postawił na Brexit.

W połowie czerwca jego tabloid „The Sun” (czyli „Słońce”) w Anglii i Walii ukazał się z niezwykłą okładką. Były na niej wielkie litery w granatowo-czerwonych kolorach brytyjskiej flagi i hasło: „BeLEAVE in Britain” (gra słów – „Uwierz w Brytanię” i wielkimi literami „wyjdź”). Ta okładka gazety, która sprzedaje 1,7 mln egzemplarzy (najwięcej w świecie anglosaskim), była wszędzie, jak wyborczy plakat – na stacjach benzynowych, w supermarketach i księgarniach. I zadziałała.

Historyczna decyzja Wyspiarzy 

„Murdoch nie stawia zwykle na przegranych. To musi bardzo martwić zwolenników Unii” – tweetował znany publicysta BBC i ITV Robert Peston. Rynki natychmiast zareagowały gwałtownym spadkiem kursu funta. – „The Sun” miał bardzo istotny wpływ na głosowanie. Rozpalił emocje i ośmielił parę milionów ludzi, którzy prawie nigdy nie głosują, by poszli do referendum i podjęli ryzyko. Mieli poczucie, że wreszcie mogą o czymś zdecydować – podkreśla prof. Charlie Beckett, medioznawca z London School of Economics.

Prawie 70 proc. z 4 mln czytelników „The Sun” to w większości „C2DE”, jak mówią o nich marketingowcy – słabo wykwalifikowani robotnicy, pracownicy sezonowi, emeryci i bezrobotni.

Polityka 29.2016 (3068) z dnia 12.07.2016; Świat; s. 54
Oryginalny tytuł tekstu: "Spaleni słońcem"
Reklama