Skąd biorą się różnice w postępach w nauce wśród dzieci już na początku szkoły podstawowej? Długo sądzono, że oprócz zdolności różnice te wynikają ze statusu społecznego i ekonomicznego rodzin uczniów. Ale okazało się, że w tej układance brakuje kluczowego elementu: okularów. Trzy lata temu badacze z Uniwersytetu Johna Hopkinsa przyjrzeli się kilkuset drugo- i trzecioklasistom z Baltimore. Przypadkowo postanowili, że dwóm z nich zafundują okulary. Wyniki dwóch „okularników” w ciągu jednego roku szkolnego poprawiły się niewiarygodnie (bo wreszcie widzieli, co jest napisane na tablicy). Rok temu Uniwersytet Johna Hopkinsa we współpracy z ratuszem Baltimore i sponsorami rozdali ponad 2 tys. okularów. Opublikowane niedawno wyniki wykazały duży postęp „okularników” – tym razem na znacznie szerszą skalę. Okazało się, że w wielu przypadkach rodziców po prostu nie było stać na zakup okularów.